Balaton: vissza 2, padlógáz… – indul a szezon, de mit lát a szakértő?

Balaton: A Lido Home szakértője, Szegedy Péter friss helyzetelemzéssel jelentkezett. E szerint lassan végre újraindul a balatoni ingatlanpiac! Hogyan alakul a kereslet? Csökkennek az árak? 

Balaton: nagy a pezsgés, és nagy a várakozás…A kormányzat (vidéki) lazító intézkedései, a Balaton környéki vállalkozások esetében, általánosan reményt keltőek, biztatóak – véli Szegedy Péter. Sokan bizakodóak tehát, és nincs is ebben semmi csoda. Érhető módon, minden kereskedő szeretné behozni az elmúlt majdnem két hónap fájdalmas forgalom kiesését – mondta el kérdésünkre a Balaton környékén aktív Lido Home ingatlanforgalmazó hálózat szakmai igazgatója.

Hirdetés

Szokatlan a május

Szerinte persze kérdés még, hogy mennyire lesz ebből hirtelen, és azonnali elstartolás. Autós hasonlattal élve: amolyan igazi „vissza 2, padlógáz” – ez vállalkozásonként, régiónként nagyon különböző lehet.

Egyelőre tehát az ingatlanpiacon is szokatlan módon alakul a május. Az ingatlanforgalmazók a tó körül az egyéb kereskedő cégekhez hasonló cipőben járnak. A helyi ingatlanpiac szereplői persze többségében pozitívan látják az ingatlanpiac jövőjét. Az ugyanis, hogy Pest megye és Budapest (egyenlőre) zárva maradt nem örömteli, de megerősíti azt a teóriát és várakozást, hogy balatoni ingatlanok iránti kereslet tovább fog erősödni….

„A Lido Home-nál legtöbben úgy gondoljuk, hogy balatoni nyaraló tulajdonosnak lenni újra „menő dolog”! A 2020-as szezonban egyébként is, valószínűleg kevesen töltik külföldön a szabadságukat, a balatoni nyaralás tehát újra a reneszánszát éli majd idén, és várhatóan a következő években is. Látjuk, hogy hányan ‘menekülnek’ érthető okokból családostul, a fővárosból a tó közelébe, és nem csak nyaralni, hanem ‘otthon’, azaz a nyaralóból dolgozni is. Gondoljuk csak végig, hányan tanultak, tanultunk meg-kényszerűen home office-ban dolgozni, az elmúlt hetekben…” – fejti ki Szegedy Péter

Balaton: De hogyan alakulnak az árak?

Ember (ingatlanos) legyen a talpán, aki bátran mer most jóslásokba bocsátkozni az árak alakulása kapcsán. Egy szűk hónappal ezelőtt a vidéki ingatlan eladási árak kb. 5-20% közötti csökkenése volt prognosztizálható. Persze akkor is óriási volt a szórás – ad betekintést a piaci folyamatokba Szegedy Péter.

Az eladási árakat a Balaton környékén – mint mindenütt – leginkább a helyszín befolyásolja. A 2020-as év elején, még a járványhelyzet előtt, egy szolid árcsökkenés, volt tapasztalható az eladási árakban. Néhány kényszer-értékesítéstől eltekintve, elmondható, hogy ez a trend, tehát az árak csökkenése, az elmúlt szűk 2 hónapban sem erősödött, hiszen a tulajdonosok közül, aki csak tudott kivárt az eladással, a bizonytalan helyzet miatt.

Ha ehhez az alaphelyzethez, hozzá vesszük az előbb emlegetett erősödő keresletet, akkor az árak csökkenésének erős lassulása, megállása is várható – von optimista konklúziót a Lido Home ingatlanforgalmazó hálózat szakmai igazgatója.

Ráadásul jön a nagybetűs szezon, várhatóan egyre több vendéggel, és ebben az időszakban a legszebb arcát mutatja a Tó és környéke. Évek óta tapasztaljuk, hogy ez milyen erős érzelmi ráhatással bír az ingatlant keresők vásárlókedvére, legyen az ingatlan akár a déli, akár az északi parton, közvetlenül a vízparton vagy a távolabbi településeken – teszi hozzá Szegedy Péter.

Helyt tud-e állni a szakma, az ingatlanosok? Lesz-e igazi ingatlankínálat?

Akik „karbantartották” magukat, nem hagyták lepörögni a vállalkozásaikat azoknak könnyebb lesz felvenni a fordulatot. Ők könnyebben birkóznak meg a feladattal – mondja a szakértő. Akik elengedték a marketinget, nem voltak jelen piacon, elhanyagolták az ügyfeleket, nem bővítették az ingatlanportfoliót, esetleg szélnek eresztették a kollégákat, ott viszont gond lesz! Ott a felpörgés elhúzódhat, ami behozhatatlan hátrány lehet az erős konkurenciaharcban.

Szegedy Péter szerint a következő időszak kihívása három részből áll majd össze az ingatlanos vállalkozások számára:

1,
Egyrészről lesz egy erősödő kereslet, amit kezelni kell.

2,
Másrészről a mindennapi munkában meg kell küzdeni az új (egészségügyi-biztonsági) szabályokkal, hiszen magunkra és az ügyfelekre is vigyázni kell majd.

3,
Harmadrészt folyamatosan legalább „pozitív nullán” kell tartani az eladandó ingatlanok számát. Vagyis nem csökkenhet, nem zsugorodhat az ingatlan-portfólió, mert ez egy ingatlanforgalmazónak piacvesztéssel jár.

© 2020 (v150.202005)