Garázs, Te drága!

Egyre látványosabban nőnek a garázsok, terembeállók, sőt az udvari autóbeállók árai az utóbbi években a főváros belsőbb részein. A fő okot közel sem csak az infláció vagy a parkolási díjak eddig ingyenes részekre történő kiterjesztése jelentik… Bár már nem olcsók e helyek, a kisebb belépési összeg mellé még mindig nagyobb hozam társul. És az autóállomány további növekedése még szép értéknövekedési hozamot is előre jelezhet, tehát jó befektetés lehet egy garázs.

Sokan teszik fel a kérdést, hogy mi lehet a garázs árak kitartó emelkedésének hátterében? Manapság nem csak az említett inflációs nyomás vagy a fizetős parkolás terjedése jelenti. Két másik szempont is van, ha hosszabb trendet nézünk: a személyautók számának robbanásszerű növekedése, valamint az, hogy egy garázs kiadása ma sokkal magasabb nyereséget hozhat, mint egy átlagos méretű lakás bérbeadása. Ráadásul – tegyük hozzá – egy terembeálló, vagy akár egy garázs jóval könnyebben megvásárolható (nem kell hozzá 25-30 millió forintot sem összeszedni), egyszerűbben kiadható, továbbá a felújítás és karbantartás nyűgje, költsége is minimális. Mindezen előnyöket figyelembe véve pedig adódik a nyilvánvaló ötlet: fektessünk garázsba!

Íme a fővárosban jelenleg ELADÓ  garázsok

A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint tíz évvel ezelőtt Budapesten 565 ezer, Pest Megyében további 422 ezer személygépkocsi (és annak számító kisteherautó, furgon) futott, 2020-ra a fővárosi szám 690 ezerre a Pest Megyei állomány pedig 586 ezerre nőtt, ami mintegy 29 százalékos bővülést jelent!

Ez, bár alatta marad az országos 31,3 százalékos bővülésnek, mindenképpen döbbenetes szám. Miért? Mert ha csak a kis, vagy kompakt autók 4 méteres hosszával számolunk és csak a növekményt vesszük, akkor az újonnan forgalomba került 288 ezres autó többlet hatalmas szám. Ha csak a többletet szorosan egymás mögé állítanánk sorba, akkor 1152 kilométeres kocsisort kapnánk, ami a Kelenföldtől Siófokig tartó távolság  több mint tizenegyszerese!

Nem kíván befektetni, de garázst bérelne? Nézzen szét a megújult Ingatlantájoló.hu kiadó garázs kínálatában.

Mindeközben a Hungária körúton belüli fővárosi részek útjait, járdáit, garázsait és parkolóhelyeit 40-60, vagy éppen 100 évvel ezelőtti forgalmi terhelésre méretezték, amikor a saját autók száma ennek töredéke volt; így nyilvánvaló, hogy sem hétköznap munkaidőben, sem pedig a pénteki, szombati „buliidőben” nem lehet parkolóhelyet találni mondjuk a VI. és a VII. kerületekben, a romkocsmák, mozik, színházak és más szórakozóhelyek több kilométeres vonzáskörzetében.

Ahol pedig ki nem elégített kereslet van, ott bizony jó üzletek is kínálkoznak. Csakhogy e folyamatok már jóval a pandémia előtt kezdődtek, így mások is felfedezték a kézenfekvő lehetőséget. Így hát a garázsok ára már jó pár éve folyamatosan kúszik, sőt, ütemesen emelkedik felfelé, arányaiban, ütemében sok helyütt a lakásoknál is gyorsabban!

Ha megnézzük a mai helyzetet, akkor azt látjuk, hogy például a VII. kerület, ahol 10-15 éve még a parkolóhely-hiány fogalmát is csak a pályaudvarok vagy a szűk, belvárosias utcák környékén ismerték, mára gyakorlatilag megtelt. Például a Városligetnél az ingyen parkolható felvonulási tér fizetőssé tétele, majd beépítése a Thököly úttól egészen a Váci útig lehetetlenné tette a stresszmentes parkolást hétköznap napközben, miközben pedig a legolcsóbb beállóhely értékét a pár évvel ezelőtti 3-4 milliós szintről 6-7 millióra növelte. Ám ha a VI. vagy a VII. kerület belsőbb, V. kerülethez közeli részein keresgélünk, például a Király utca elején, az igencsak felkapott Gozsdu Udvar környékén, akkor számítsunk arra, hogy 9 millió alatt nem kapunk garázst.

És ez még nem minden: fontos az is, hogy az ingatlan-hirdetési portálokon alig-alig bukkannak fel ma már eladó garázsok a megfizethetőbb, értsd: 5-8 millió forint alatti árkategóriákban.

Íme a fővárosban frissen kiadó garázsok!

Az is igaz továbbá, hogy aki bérelni szeretne, az az előbb emlegetett VII. kerület szélén 20 ezer forint plusz 6-8 ezer forint rezsi alatti összegért nem fog teremgarázs beállót sem találni, a VI. kerületben pedig a belépő szint 25 ezer forint. Csakhogy a garázsoknál még inkább fontos az elhelyezkedés. Aki ugyanis minden munkanapra legalább egy ezrest kifizet egy garázsért (akkor is, ha éppen home office-ban dolgozik vagy szabadságon van), joggal várhatja el, hogy a munkahelye, vállalkozása legfeljebb 3-4 perces sétára legyen a garázsától, hiszen ellenkező esetben akár taxival is mehetne. Magyarán, aki garázst keres, annak igencsak meg van kötve a keze, már ami az elhelyezkedést illeti. Mindez pedig az – igen szerény kínálattal kombinálva – azt eredményezi, hogy egy igényes, döntéshozói pozícióban lévő, vagy vállalkozóként a belvárosban dolgozó, jó autóval közlekedő polgár kénytelen akár minimálisan 35-40 ezres díjjal is számolni.

Ez persze a másik oldalról – a befektetők szemszögéből – megint csak előny, hiszen egy 2-3 szobás pesti lakásnál ma elérhető 3-4 százalékos hozamszintnél legalább 30-50 százalékkal magasabb hozamot érhetünk el, méghozzá jóval-jóval kevesebb macerával és jóval kisebb befektetési összeg kockáztatásával.

Ha pedig azt nézzük, hogy tíz év alatt 30 százalékkal nőtt az autók száma, akkor feltételezhető, hogy a jól megválasztott, jó helyen lévő garázsok és autóbeállók értéknövekedése kellően magas lesz. Azaz közel sem csak a kiadási hozamot nyeri az, aki ma befektet. Kockázatot jelenthet persze az autómegosztás vagy akár az e-rollerek terjedése, továbbá az autóforgalom további erős városi korlátozása. De a várható haszonhoz képest ezek a kockázatok még ma sem túlzottan nagyok…

Garázst venne befektetési célra? Nézzen szét az eladó garázsok közt Ingatlantájoló.hu oldalon!


Mfor.hu legfrissebb cikkei

Orbán Gáspár a nemzetbiztonságra ügyel majd? A családban marad?

Orbán Gáspár a nemzetbiztonságra ügyel majd? A családban marad?

A miniszterelnök fia egy új nemzetbiztonsági testület megszervezésén munkálkodik, árulták el az ügyet közvetlenül ismerő, kormányhoz köthető források.

Juhász Péter bebizonyította, hogy nem a Tiéd a Belváros

Juhász Péter bebizonyította, hogy nem a Tiéd a Belváros

Az Együtt volt politikusa Kovács Alex Gáborral a Tiéd a Belváros jelöltjével szemben győzedelmeskedett az V. kerületi előválasztáson.

Bod Péter Ákos: Iparpolitika – fényes jövő és mai gondok

Bod Péter Ákos: Iparpolitika – fényes jövő és mai gondok

A Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter által jegyzett versenyképességi stratégia nagyon eltérő részletezettségű és konkretizáltsági szintű.

© 2024 (v2.202102)