Lehet, hogy rád is vadászik a NAV?

Mint bizonyára több ingatlaniroda, illetve építési vállalkozó is tapasztalta, mostanában igen csak megszaporodtak a NAV vizsgálatok. Különösen ahol a pénzmosás és terrorizmus finanszírozása elleni eljárás kapcsán előírt adminisztratív kötelezettségeket vizsgálják. Segítségképpen összeszedtünk néhány tudnivalót a legfontosabb ismeretekről!

Nézzük akkor a legfontosabb tételeket annak érdekében, hogy akár az ingatlanirodák, akár az építési vállalkozók felkészülten, szabályoknak megfelelve várják a NAV kollégáit.

Kikre is vonatkozik pontosan a Pénzmosás és Terrorizmus finanszírozása elleni bevezetett kötelező adminisztráció?

1,

Minden ingatlanokhoz kapcsolódó jogügylettel foglalkozó
– cégre,
– generál-kivitelezőre,
– saját tulajdonú ingatlan adás-vétellel foglalkozó építési vállalkozóra.

Tehát, ha lakóházak, több lakásos- társasház építésével, építtetésével foglalkozol nagy valószínűséggel ide tartozol.

2,

Ha üzletszerűen foglalkozol bérbeadással, és a havi bérleti díj meghaladja az 500 000 Ft-ot.

Mik is ezek az adminisztrációs teendők és egyéb jelentési kötelezettségek?

Nézzük a legfontosabb teendőket 8 pontban összefoglalva!

1,
A cégeknek belső szabályzatot kell megszövegezniük, melyet le kell adniuk a NAV részére. Fontos tipp: érdemes megkérdezni a könyvelőt is, hogy megtörtént-e ez a fajta viszonylag új bejelentés! Részletek itt, ebben a tanácsadó cikkben!

Egy szakmai honlapon bővebb információkat is találsz!

Az ingatlan jogügylettel foglalkozó cégeknek kijelölt személyt kell kinevezniük, hogy fenn tartsák a pénzmosás és terrorizmus finanszírozása elleni rendszerrel kapcsolatos teendőket, mely szintén bejelentési kötelezettséggel jár a NAV felé. Erről is jó, ha megkérdezzük könyvelőnket, illetve lekérdezzük a különböző felületeken, hogy megtörtént-e a bejelentés.

2,
Egy belső kockázatértékelés elkészítése szintén kötelezettségként nehezedik az építési vállalkozókra, ingatlan értékesítőkre.
De mit is jelent ez a gyakorlatban? Minden vállalkozásnak át kell gondolnia, melyek minősülnek kockázatos jogügyletnek, kik lesznek a kockázatos ügyfelek és kik tartoznak a kevésbé kockázatos kategóriába.
A jogszabály segítségképpen említ néhány szubjektív és objektív tényezőt, mely alapján a vállalkozás be tudja sorolni az ügyfelét a fenti kategóriák egyikébe.

Így pl. kockázatos besorolást kell kapnia egy ügyfélnek, aki közszereplőnek vallja magát, vagy annak a vásárlónak, aki szankciós minősítésű külföldi országból szeretne ingatlant vásárolni. Ám alapvetően vállalkozása válogatja kiket minősít kockázatos ügyfélnek, itt viszonylag szabad döntési kör van, ha mást (is) kockázatosnak minősít a kötelező ilyen eseteken felül.

A gyakorlat szerint vannak szubjektív és objektív tényezők. A törvény is sorol fel néhány konkrét esetet, amit viszont a gyakorlatban nehéz után-követni, például hogyha a cégvezetőről kiderül, hogy valójában háttérember, más megbízásából dolgozik, köznyelven: stróman.

De vannak esetek, amikor az ingatlan iroda mondja meg, hogy például ilyen értékhatártól lesz kockázatos az ügyfél. Más lehet ez a szám egy olyan ingatlaniroda esetében, ahol főként luxus-lakások értékesítésével foglalkoznak és más, ha a panel-lakásokéval. Tehát szűken ugyan, de itt van mérlegelési lehetősége a vállalkozásoknak.
A lényeg, hogy kockázati besorolást és a besorolási szempontokat előre le kell fektetni, méghozzá átlátható, transzparens módon.

3,
A cégeknek kötelező oktatást kell tartaniuk arról, milyen formanyomtatványokat kell kitöltetni az ügyfelekkel, mit jelent az ügyfél-átvilágítás, ki minősül közszereplőnek.
Továbbá az értékesítő kollégának tudnia kell, milyen kockázati besorolás alapján rendszerezi az ügyfeleket, illetve mikor kell bejelentést tenni a NAV-nak, és milyen esetekben kell megtagadni szerződéskötést.
Jó, ha az oktatásról jegyzőkönyvet veszünk fel, és visszakövethető módon dokumentáljuk az oktatási tematikát, annak időpontját, a résztvevőket.

4,
Céges kötelezettségként ugyancsak megjelenik egy regisztrációs kötelezettség, mely alapján néhány portálon előzetesen regisztrálnunk kell vállalkozásunkat. Így minden jogügylet előtt le tudjuk futtatni a kockázatosnak vélt külföldi vállalkozásokat, partnereinket, vásárlónkat, azaz az ügyfeleinket.

5,
Külön figyeljünk arra, hogy a szerződéskötés folyamata változik! Már nem csak a klasszikus formanyomtatványokat kell töltetni az ügyfelekkel, mint például foglaló, szándéknyilatkozat, ajánlat-tétel, megbízási szerződés, adás-vételi. Gondoljunk arra, hogy be kell építenünk a folyamatainkba az ügyfél-átvilágítási kötelezettséget, közszereplői nyilatkozatot és gondoskodnunk kell az okmány másolatokról!

6,
Természetesen a kockázatos minősítésű ügyfelek esetén nő a kitöltendő dokumentumok száma, ilyenkor vezetnünk kell egy belső kommunikációs munkalapot is, ahol jelentjük a kijelölt vezető részére, hogy kit és milyen indokkal tartunk kockázatos ügyfélnek. Ezekben a kockázatosnak vélt esetekben forrásigazolás bekérésére is van lehetőség! Ne felejtsük el, hogy ez a jogügylet megkötésének „záloga”! Ennek hiányában nem tudhatjuk biztosan, hogy a vételár valójában miből származik!

7,
Minden kérdéses, kockázatosnak vélt ügyfelet át kell világítani, visszamenőlegesen is. Vannak bizonyos ügyfélkörök, akikre rá kell szűrni és el kell végezni az ügyfél-átvilágítást akár visszamenőlegesen is!

Ilyen kategóriák:

a) nem magyar állampolgárságú természetes személy ügyfél;
b) külföldön bejegyzett ügyfél szervezet;
c) nem magyar állampolgárságú vezető tisztségviselők;
d) nem magyar állampolgárságú tényleges tulajdonosok;
e) ügyfél szervezetben tag külföldi bejegyzésű szervezet.

8,
Ráadásul vezetni kell egy nyilvántartást, a leszűrt kockázatos ügyfelekről.

GYIK vagy FAQ – azaz a gyakorlati kérdések

Igaz-e, hogy ha ügyvéd végzi az adás-vételt, nem kell fenntartanom és megfelelnem a Pénzmosás elleni rendszernek?

Határozottan nem! Átvilágítási kötelezettsége az ingatlan értékesítőnek, generál kivitelezőnek és az ügyvédnek is külön-külön is fennáll.

Sajnos ez a legtöbbet hivatkozott félreértés, ami miatt bírságol a NAV.

Mennyi a bírság összege és ki az eljáró hatóság?

Az eljáró hatóság a NAV, illetve mulasztás esetén közigazgatási bírság kiszabására van lehetőség. Alapja a törvényi rendelkezés értelmében: Pmt. 69. § szerint meghatározott szolgáltatók esetében százezer forinttól akár négyszázmillió (!) forintig is terjedhet a pénzbírság.

Milyen egyéb következménye lehet, ha mégsem teljesítem a kötelezettségeket?

A vizsgálatok többségében a hatóság pótlási kötelezettséget ír elő, ami azt jelenti, hogy ha eddig nem foglalkoztunk a megfeleltetéssel visszamenőleg pótolni kell az ügyfél-átvilágítási dokumentációt, okmányokat minden egyes eladott ingatlan esetében.
Sajnos minden egyes eladott esetében kell az ügyfél átvilágítás! Mindegy ki az ügyfél, az ügyfél-átvilágítási adatlapot, tényleges tulajdonosi nyilatkozatot, közszereplői nyilatkozatot, okmány másolatot MINDEN ügyfél esetében kérik! Ezek közül, akik kockázatosak, ott további eljárásra van szükség.

(Fontos kiegészítés, hogy a NAV szerint ügyfél az is, aki akár ingatlan mutatásra jön… Tehát elvileg onnan kellene megkezdeni az ügyfél-átvilágítás lépéseit, de mivel egy mutatás alatt sokszor „semmilyen papír nem keletkezik”, a gyakorlatban elegendő lehet a tényleges ajánlattétel, foglaló, megbízás fázisában ezt megtenni, itt már keletkezik írásbeli szerződés, így kell tölteni.)

Mivel a pénzmosás és terrorizmus megelőzése kiemelt társadalmi érdek, bekerült a hatályos Büntető Törvénykönyvünkbe (Btk. 400. §.)

Ez azt jelenti, hogy ha valaki szolgáltatóként gondatlanságból nem végzi el az ügyfél-átvilágítást, vagy nincs megfelelően ledokumentálva az eredmény és bebizonyosodik, hogy a vételár bűncselekményből származott, akkor a közreműködő iroda, vállalkozó is büntethető lesz.

Miért fontos a pénzmosás elleni eljárás bevezetése?

Egy ingatlan adás-vételi eljárás magas pénzmozgással jár. A szabályzat és belső eljárásrend kialakításának célja, hogy hatékony kontroll révén és az átvilágítási eljárással megelőzzük és kiszűrjük a „fekete pénzek” gazdaságba történő áramlását. A pénzmosás bűncselekmény, melyet hatályos büntető jogunk szabadságvesztéssel szankcionál, ezért fokozott figyelemmel kell lennünk a készpénz-fizetésekre! Tehát, ha nincs kialakított ilyen szűrő-rendszere a vállalkozásoknak, akár a Btk. alapján is felelősségre vonhatóak lesznek, ha az egyik ügyfelet pénzmosáson kapják.

Összegezve: mit is kell tenni?!

Összességében tehát arról van szó, hogy a szolgáltatóknak ki kell dolgozniuk egy egységes eljárásrendet arra nézve, hogy Kinek? Mikor? Milyen szerepe lesz ezekben a napi szintű, rutin feladatok kidolgozásában, hogy jogszerűen be tudják tartani a kötelező előírásokat!

Rengeteg papírmunka, szabályzat alkotás és oktatási anyag előkészítése, blanketták és forma-nyomtatványok megszerkesztése, amit a munkavállalóknak, értékesítőknek meg kell tanulniuk napi szinten használni!

Ha szolgáltatóként nem vagy biztos benne, hogy cégedre vonatkoznak-e az adott kötelezettségek, lépj kapcsolatba velünk!


Mfor.hu legfrissebb cikkei

Megvan, mivel szedték le az ukránok az orosz nehézbombázót?

Megvan, mivel szedték le az ukránok az orosz nehézbombázót?

Egy régi, elavultnak számító rakétát tuningolhattak fel. Veszélyes húzásra készülnek az oroszok is, de Washingtonból rossz hírt kaphatnak.

Baj van egy SPAR-os termékkel, ne fogyasszák el, ha ilyet vettek!

Baj van egy SPAR-os termékkel, ne fogyasszák el, ha ilyet vettek!

A Nébih fújt riadót, olyasmi került a tésztába, aminek nem szabadna.

Itt a fordulat: Trump mégis támogatja Ukrajna katonai megsegítését - A hét védeója

Itt a fordulat: Trump mégis támogatja Ukrajna katonai megsegítését - A hét védeója

Andrzej Duda lengyel elnök szerdai vacsorája Trumppal hozta el a drámai fordulatot a republikánus elnökjelöltnél Ukrajna támogatása ügyében.

Magyar Péter segítséget kért, bejelentést tett, találkozni is lehet vele

Magyar Péter segítséget kért, bejelentést tett, találkozni is lehet vele

Megvan a TISZA Párt EP-listája, de az aláírásokat gyűjtők bajban vannak Budapesten.

© 2024 (v2.202102)