Az ingatlan-adásvétel folyamata gyökeresen megváltozik Magyarországon az új ingatlan-nyilvántartási rendszer bevezetésével. Az e-Ing rendszer 2025. január 15-től teljesen elektronikus alapokra helyezi az ügyintézést, így minden adásvétel, földhivatali bejegyzés és tulajdonátruházás digitálisan zajlik majd.
Mit jelent ez a gyakorlatban?
A 2021. évi C. törvény szerint az e-Ing rendszer teljesen digitalizálja az ingatlan-nyilvántartást, amelynek köszönhetően az ügyintézés gyorsabbá és átláthatóbbá válik. Az új szabályozás főbb pontjai:- 2025. január 15-től minden földhivatali ügyintézés kizárólag elektronikusan történhet.
- Az átmeneti időszak alatt még lehetséges papíralapú ügyintézés, de csak az ötszázezredik bejegyzett ügyletig.
- Az új rendszer automatikus döntéshozatalt vezet be egyszerűbb ügyekben, akár egy órán belüli eljárással.
Új lakást, házat vásárolnál? Nézz szét az Ingatlantájoló kínálatában!
Miért fontos a földhivatali bejegyzés?
Sokan azt hiszik, hogy ha kifizették az ingatlan árát és beköltöztek, akkor már biztos tulajdonosok. Az új szabályok szerint azonban a tulajdonjog csak akkor lesz hivatalos, ha azt bejegyezték a földhivatalban. Ha ez elmarad, az ingatlan jogilag továbbra is az eladó tulajdonában maradhat, ami komoly problémákat okozhat.Az e-Ing rendszer előnyei és kihívásai
Az új digitális rendszer előnyei között szerepel a gyorsabb ügyintézés, az átláthatóság és a modernizált nyilvántartás. Azonban a rendszer bevezetése nehézségeket is hoz, például az ügyfeleknek Ügyfélkapu+ vagy elektronikus aláírás szükséges az ügyintézéshez, ami plusz adminisztrációt és költségeket jelenthet.Mire figyeljen?
- Győződjön meg róla, hogy az ügyvédje tisztában van az új szabályozással!
- Ellenőrizze, hogy a földhivatali bejegyzés időben megtörténik-e!
- Ha hitelből vásárol, készüljön a megnövekedett adminisztrációs terhekre!
- Ne hagyja az utolsó pillanatra az ügyintézést, mert jogi problémák merülhetnek fel!