Óbuda Csúcshegy nevű városrésze lakóinak egy része azt szeretné, ha területük kiválna Budapestből, hogy végre közművesíthessék az utcáikat. A Menedék a Csúcshegy Barátainak Egyesület elnöke szerint nyárra összegyűlhet a szükséges aláírásmennyiség, amely lehetővé tenné egy népszavazás kiírását a leválásról.
Miért akarnak kiválni?
Csúcshegy egy zártkerti, nagyjából egy négyzetkilométeres, lejtős terület, ahol nyaralók, bungalók és kisebb-nagyobb családi házak állnak. A városrész infrastruktúrája elavult: az itt élő 1000-1500 lakos közül mindenki egyetlen kék nyomóskútból szerzi be az ivóvizet. Ezzel szemben a szomszédos lakóparkok teljes közműhálózattal rendelkeznek.Az itt élők évek óta küzdenek azért, hogy az önkormányzat legalább a szükséges útszabályozási terveket elkészítse, ami lehetővé tenné a közművesítést. Jelenleg még önerőből sem tudják megoldani a fejlesztéseket, mert az utak közterületi szabályozása rendezetlen.
Önkormányzati álláspont: nem kötelező a közművesítés
Az óbudai önkormányzat szerint a közművesítés és az infrastruktúra kiépítése nem kerületi, hanem fővárosi feladat lenne. Ugyanakkor Csúcshegy soha nem volt építési övezet, így a fővárosnak sem kötelessége ellátni ezt a feladatot. A jelenlegi kerületvezetés nem tervezi a terület belterületbe vonását, így az itt lakók nem számíthatnak közművesítésre.A fővárosi vezetés nem adott hivatalos választ az ügyben, de egy név nélkül nyilatkozó döntéshozó szerint a csúcshegyiek célja az ingatlanjaik felértékelése. Ezt a helyiek cáfolják, mondván, hogy a belterületbe vonás utáni tíz évben az ingatlanokat 90%-os illeték terheli, így ezen nem lehet gyorsan meggazdagodni.
Mi történik, ha összegyűlik az aláírás?
Ha a lakók legalább fele támogatja az ügyet, népszavazás dönthet a kiválásról, majd a Fővárosi Közgyűlés és az Országgyűlés elé kerülhet az ügy. A végső döntést azonban az állam hozza meg arról, hogy Csúcshegy önálló településként folytathatja-e vagy sem.A következő hónapokban eldől, hogy a városrész lakóinak törekvései valódi változást hoznak-e, vagy továbbra is Budapest árnyékában maradnak közművek nélkül.