Rettegjünk, vagy örüljünk? Avagy hogyan alakulhat át a munkaerő piac a közeljövőben?
Mostanában nagyon sok hír látott napvilágot arról, hogy a mesterséges intelligencia (AI) és a robotok elveszik-e a munkánkat, kell-e félnünk attól, mit hoznak ezek az új technológiák.
A legtöbben attól félnek, hogy
Az AI elveszi a munkájukat és/vagy
Az AI megöli a kreativitást és tönkreteszi a művészeket és/vagy
Az AI miatt az olyan foglalkozásokból, mint a gyógyítás vagy a tanítás is kiveszik majd a humánum
Ami a legfontosabb, hogy ez így ebben a formában biztosan nem igaz, sokkal árnyaltabban kell nézni, milyen hatása lesz a mesterséges intelligenciának a munkaerőpiacra. Az biztos, hogy az AI valóban el fog venni állásokat, de az is igaz, hogy létre fog hozni újakat. Ez korábban is így volt, amikor új technológiák jelentek meg, ám a világnak nem lett vége. Úgy érdemes erre gondolni, hogy annak idején például a számológép nem elvette a könyvelők munkáját, hanem felgyorsította.
Az is igaz, hogy a megszűnő és az újonnan létrejövő állások nem ugyanolyan képességekre építenek, így nem is ugyanazok tudják betölteni őket, kivéve persze, ha valaki hajlandó magát (át)képezni.
Nézzünk néhány széles körben hangoztatott példát!
Egészségügy
Az egészségügyben biztosan (remélhetőleg) rengeteg feladatot átvesz a mesterséges intelligencia - pl: adminisztráció, adatbázisok bányászása, képek elemzése, stb -, de rengeteget nem tud átvenni.
Mivel amúgy is óriási orvos és nővérhiány van világszerte, a legvalószínűbb az, hogy itt javulni fog a helyzet, mert az orvosok és nővérek több időt tudnak majd szánni a valóban őket igénylő feladatokra, és nem kell majd órákat tölteniük például adatok begépelésével.
Óriási lehetőségeket is tartogat az egészségügy területén ez a forradalom, elég csak olyan példákra gondolnunk, mint hogy milyen hatéákonyan tudja támogatni az orvosok diagnosztikai képességeit például a
mellrák korai felismerésében
, vagy a
sztrók ellátásban
.
Kereskedelem
A kereskedelemben szintén rengeteg feladatot automatizálnak majd, elég, ha csak az egyre népszerűbb robotkasszákra gondolunk. Érdekes kérdés, hol lesz a folyamat vége? Fogják-e picike robotok takarítani a boltot a vásárlók között cikázva? Fogják-e robotok tölteni a polcokat? Az biztos, hogy - ha esetleg még nem teszi - akkor mesterséges intelligencia segít majd eldönteni, milyen ütemben rendeljenek árut, mit kínáljanak akciósan.
De azt is könnyű megjósolni, hogy belátható időn belül nem számíthatunk emberi személyzetet nem igénylő üzletekre.
Turizmus
Egyes szegmensekben már rég jelen van a mesterséges intelligencia, elég csak arra gondolni, hogy a különféle applikációkban - például Booking, Airbnb vagy Tripadvisor - ezer éve algoritmusok rangsorolják számunkra a találatokat. De egyre több például az utazások megszervezését segítő algoritmus is, amelyek olcsóbb repülőjegyeket, szállásokat, programokat (stb) ígérnek.
Eközben viszont azt is érdemes észben tartani, hogy ezek a robotok valójában nem intelligensek, és fogalmuk sincs arról, milyen egy jó nyaralás, ahogy arról sem, hogy számunkra mik a legfontosabb szempontok. Így aztán lehet hasznos a legolcsóbb repjegy meg a legolcsóbb szállás felkutatása, de háttértudás nélkül mit sem érnek.
A mesterséges intelligencia IQ-ja egyelőre nulla
A sokak számára ijesztőnek látszó fejlődési tempó ellenére az AI IQ-ja egyelőre nulla, az algoritmusok bizonyos feladatokban elképesztően jól teljesítenek, ám az emberi agy általános képességeitől rettentően messze vannak.
Miben különbözik a kettő? Például a váratlan eseményekre reagálás képességében.
Tegyük fel, hogy az M7-esen kényszerleszállást hajt végre egy repülő. Egy önvezető autó megtehetett már 100 ezer kilométert is, ezt a helyzetet mégsem fogja tudni értelmezni, mivel konkrétan ezzel nem találkozott, ez az adatbázisában nem szerepel. Az ember - bár szinte biztosan nem látott még landoló repülőt Velencénél - probléma nélkül, azonnal tudni fogja, mi a teendő.
Mit tehetünk a robotizációval kapcsolatban? A legjobb, ha megpróbálunk lépést tartani a korral, és már most ismerkedni olyan AI alkalmazásokkal, amik mindenki számára elérhetők, mint amilyen a
ChatGPT
(AI chatbot), a
Midjourney
(képgenerátor), a
Perplexity
(internetet használó chatbot, kevésbé okos, mint a ChatGPT, de friss adatokhoz is hozzáfér), vagy éppen a
Tome
(prezentációkészítő). Így kaphatunk egy képet arról, hogyan működnek, mire alkalmasak, hogyan kell őket használni, mit érdemes megtanulnunk róluk, és hogyan segíthetnek majd a mi területünkön. Miért fontos ez? Mert előbb-utóbb biztosan megérkeznek minden iparágba, és sokkal jobban járunk, ha addigra már magabiztosan tudjuk használni őket.
Ha Ön egyelőre humán munkaerőt keres, ajánljuk a
jobinfo.hu
nemrég megújult weboldalát, ahol 3 féle hirdetési csomaggal, hirdetés optimalizáló szolgáltatásokkal, folyamatos és nagy mértékű akciókkal, készséges ügyfélszolgálattal várjuk Önt. Adja fel hirdetését és találja meg új kollégáját!