Az idő értékes erőforrás, különösen a munkahelyen, ahol a határidők gyorsan közelednek. A hatékony időgazdálkodás kulcsa lehet a sikeres munkavégzésnek és a szakmai fejlődésnek.
Persze könnyű ezt mondani, ha csak a vágyainkon múlna, mind feketeöves hatékonyságistenek lennénk. Még ha legtöbbünknek nem is velünk született képessége ez, néhány egyszerű technikával az időgazdálkodás könnyen fejleszthető. Mutatjuk a legismertebb, könnyen alkalmazható trükköket. Persze a kulcs itt is a kitartás, ha választasz egy módszert, szánj rá időt is, és alkalmazd legalább néhány héten át, különben nem fogod érzékelni a különbséget.
A Pomodoro módszer
Az egyik legismertebb időgazdálkodási technika a Pomodoro-technika, amely 25 perces koncentrációs időszakokat és 5 perces szüneteket javasol a feladatok között. Ez lehetővé teszi a felhasználó számára, hogy erősen koncentráljon egy adott feladatra, miközben rendszeres szüneteket tart, hogy feltöltődjön. Hogyan csináld?
- Válassz egy feladatot, vagy projektet, amelyre koncentrálni szeretnél.
- Szerezz be egy időzítőt vagy használd a telefonod időzítőjét, és állítsd be 25 percre. Ez lesz az első "Pomodoro" időszak, amikor folyamatosan dolgozol a kiválasztott feladaton.
- A 25 perc alatt fókuszálj a kitűzött teendőre, és zárd ki a külső zavaró tényezőket, mint a közösségi média, emailek, netes bóklászás.
- Amikor az időzítő jelez, tarts 5 perces szünetet. Áll fel, nyújtózkodj, sétálj egy kicsit, vagy végezz valamilyen gyors, lazító tevékenységet.
- Ismételd meg a “ciklust” (25 perc fókusz, 5 perc lazítás) még három alkalommal.
- A negyedik “Pomodoro” végén tarts hosszabb, 15-30 perces szünetet.
Az Időblokkolás (Time Blocking)
A Time Blocking egy olyan időgazdálkodási módszer, amelyben előre meghatározott időblokkokat rendelsz a feladatokhoz és tevékenységekhez. A módszer segít abban, hogy szervezettebbé válj, és javítsd a produktivitásodat. Itt vannak a fő lépések:
- Tervezd meg a napodat: kezdd azzal, hogy áttekinted a napi feladataidat és tevékenységeidet. Határozd meg, melyik feladatra mennyi időt szeretnél szánni, és milyen sorrendben szeretnéd azokat elvégezni.
- Oszd fel a napodat idő blokkokra. Minden blokk egy-egy feladatnak vagy tevékenységnek van dedikálva. Például reggel 9-től 11-ig egy projekt megtervezése, 11-től 11:30-ig email-ek megválaszolása, és így tovább.
- Rendelj címkéket vagy színeket a különböző tevékenység típusokhoz (munka, személyes, szabadidő stb.), hogy könnyen átlátható legyen a napirended.
- Használj naptárt vagy naptár appot, hogy vizuálisan szem előtt tartsd az időblokkjaidat.
- Legyél rugalmas a tervezéssel, és hagyd, hogy legyen mozgástér az időblokkjaid között, legyen időd megválaszolni egy telefont, vagy kimenni egy kávéért.
- A nap végén értékeld ki, hogyan teljesítettél, és igény szerint igazítsd a következő nap időblokkjait.
Eisenhower doboza
Az Eisenhower mátrix a fentiekkel ellentétben inkább abban segít, hogy jól válaszd ki, mivel foglalkozz, és ne pazarolj időt felesleges, lényegtelen feladatokra. Az alapelv az, hogy segítsen megkülönböztetni a sürgős és fontos feladatokat, ezáltal segítve az egyéneket és csapatokat abban, hogy priorizálják teendőiket, leggyakrabban vezetőknek szokták javasolni. Íme, hogyan működik:
- Rajzolj egy nagy négyzetet, és oszd fel négy kisebb négyzetre. A bal felső sarokban lévő négyzet jelöli a sürgős és fontos feladatokat, a jobb felső a nem sürgős, de fontos, a bal alsó a sürgős, de nem fontos, a jobb alsó pedig a nem sürgős és nem is fontos feladatokat.
- Rendezd be a feladataidat és teendőidet a megfelelő négyzetekbe a sürgősség és fontosság alapján.
- A bal felső négyzetben lévő feladatokat azonnal el kell végezni.
- A jobb felső négyzetben lévő feladatokat tervezd be a naptáradba, és végezd el őket a közeljövőben.
- A bal alsó négyzetben lévő feladatokat delegáld másoknak, ha lehetséges.
- A jobb alsó négyzetben lévő feladatokat, amennyiben lehetséges, minimalizáld vagy töröld.

Az Eisenhower doboz segít abban, hogy tisztán lásd, mely feladatok igényelnek azonnali figyelmet, és melyeket lehet halasztani vagy teljesen elfelejteni, így mindig a fontos dolgokra koncentrálhatsz.
Nyeld le a békát!
A Nyeld le a békát technika lényege az, hogy azonosítsd, a nap melyik részében vagy a leghatékonyabb, és akkor elsőként legyél túl a legrosszabbon. Legtöbbünk délelőtt hatékony, így ez általában azt jeleni, hogy elkezdjük a napot a legkellemetlenebb feladattal - azzal, ami a legnehezebb, amit a legjobban utálunk, vagy amit a legnagyobb eséllyel halogatnánk, és ennek kipipálásával egyre csak javulni fog a munkanapunk.
- Reggel azonosítsd az aznapi békát
- Ha a béka összetett, bonyolult, nyűgös feladat, bontsd szét kisebb, menedzselhető lépésekre a folyamatot
- Láss neki a munkanap elején (vagy amikor te a leghatékonyabb vagy)
- Ha gyorsan megvagy vele, szuper! Ha nem, akkor 20-30 perces blokkokban foglalkozz a napi béka legyőzésével, a blokkok között pedig tarts szünetet - így megelőzheted, hogy kiégj az utálatos feladatban
- Ha elkészültél, jutalmazd meg magad valami kellemessel, például csinálj egy finom kávét, vagy hívj fel egy jóbarátot egy párperces kellemes csevegésre
Ha épp a békaevésnek is örülnél, azaz munkát keresel, vagy épp túl sok a breki körülötted és váltanál, megoldás lehet a jobinfo.hu tavasszal megújult oldala, ahol több ezer állás között böngészhetsz. A hatékony keresést segítik a tematikus szűrők, a kategóriák; ha feliratkozol hírlevélre, célzottan kapod a neked releváns ajánlatokat; ha pedig feltöltöd CV-det ide, könnyebben rád találhat a vágyott állás!