Ingatlanmix

Egy dologban mások a magyar munkavállalók, de abban nagyon különbözünk mindenkitől

Egyre fontosabb a rugalmasság és a magánélet, az igazságosság és a jövőbiztos szkillek tanulása - derül ki a 2024-es Munkaerőpiaci Monitor kiadványból

Megosztás:
Egyre fontosabb a rugalmasság és a magánélet, az igazságosság és a jövőbiztos szkillek tanulása - derül ki a 2024-es Munkaerőpiaci Monitor kiadványból. A kutatást évről évre a Randstad végzi el, idén 34 ország 27 ezer dolgozójának válaszait összegezték a jelentés elkészítéséhez. A magyar válaszokból az látszik, hogy míg bizonyos kérdésekben nagyon hasonlóan gondolkodunk, mint embertársaink világszerte, egy szempontból markánsan mást gondolunk.

A kutatás érdekes új irányokra világít rá, és négy nagy globális trendet határoz meg, amelyek a korábbi évekhez képest jelentős változást mutatnak.

1. Nem csak a pénz számít

Az első a karrierhez és a munkahelyi motivációhoz való hozzáállás változása. Ahogy a munkavállalók stabilabbnak érzik a gazdasági környezetet, úgy fordul figyelmük olyan értékek felé, mint a magánélet, az önmegvalósítás és a munkahelyi boldogság. Megfigyelhető, hogy a korábbiaknál jóval többen mondják azt, hogy a pénz nem minden, és az eddieknél erősebben figyelnek saját magukra, a mentális egészségükre. Minél fiatalabb munkavállalókat kérdeztek, annál fontosabbak lettek a fizetésen kívüli szempontok.

2. Fontos a rugalmas munkaidő, az otthoni munkavégzés

A második nagy globális trend a rugalmasság felértékelődése. Egyre többeknek válik alapvetővé, hogy ne (csak) az irodában lehessen dolgozni, és a munkaidő szabad, önálló beosztása is egyre fontosabbá válik - reflektálva a munka és magánélet egyensúlyának növekvő szerepére. Mostanra sok munkavállaló (világszerte 37%, nálunk 29%) mondja azt, hogy az utóbbi években úgy rendezkedett be - akár költözéssel, családi logisztikával, háziállat beszerzésével, stb -, hogy a home-office örökre az élete része marad. Emiatt pedig egyre többek számára kizáró tényező lenne például egy új állás elfogadásánál, ha nem dolgozhatnának otthon, vagy nem maguk oszthatnák be a munkaidejüket.

3. Jobban figyelünk az igazságosságra

Harmadszor, a munkavállalók egyre nagyobb hangsúlyt helyeznek az esélyegyenlőségre és az igazságosságra, keresve azokat a vállalatokat, ahol megtalálják ezeket az értékeket és amelyek aktívan dolgoznak az egyenlő bánásmód előmozdításán. Itt a szempontok között olyan dolgok merülnek fel, mint a nemek közötti bérszakadék megszüntetése, az, hogy a kisgyerekes apáknak is járjon szabadság, az, hogy ne diszkrimináljanak vallás, bőrszín, és egyéb szempontok szerint. A sokszínű csapat egyre több munkavállaló szerint fontos érték.

4. Készülünk a jövőre

Végül, a negyedik trend a jövőbiztos készségek, különösen az AI és technológiai ismeretek iránti igény növekedése. Egyre többen gondolják úgy, hogy kiemelkedően fontos, hogy a munkahelyek támogassák a munkavállalókat, hogy azok fontos, piacképes új tudáshoz jussanak, a legtöbben most a mesterséges intelligenciát említették, mint amivel kapcsolatban fontos képben lenni.

A magyarországi adatok tanulságai

A jelentés Magyarországra vonatkozó részletei különösen érdekfeszítőek. A magyar munkavállalók attitűdje számos ponton hasonlít, néhol pedig kissé eltér a globális eredményektől, ami rávilágít a helyi munkaerőpiac egyedi jellemzőire. Két grafikont is készítettünk erről.

Az első megmutatja, hogy a magyar dolgozók számára a stabilitás és a biztos munkahelyi háttér kiemelt jelentőséggel bír. A magyar munkavállalók kevésbé érzik úgy, hogy feltételeket szabhatnak akár a munkavégzés helye, akár a munkaidő beosztása terén, mint a világ többi részén válaszolók. Ugyanakkor számunkra kiemelkedően fontos a nemek közötti béregyenlőség és a férfiak szülői szabadságának lehetősége.

A második grafikon egyszerre nagyon érdekes, és valójában nagyon szomorú. Azt mutatja meg, hogy mi magyar dolgozók mennyivel kisebb felelősséget vállalunk a saját karrierünkkel kapcsolatban, és milyen nagy mértékben várjuk a megváltást kívülről.

A kutatás során mindenkitől megkérdeztek egy sor “Ki a felelős azért, hogy…” kérdést, és a dolgozóknak meg kellett mondaniuk, hogy az adott dolog milyen mértékben múlik az egyénen vagy a cégen. A nemzetközi eredményekkel egymás mellé rakva kiderül, hogy a magyar munkavállalók minden kérdésben kevésbé érezték magukat kompetensnek/felelősnek, mint világszerte a többiek, míg jóval többen mondták közülük azt, hogy az adott dologban csak a cégnek van lehetősége pozitív változást előidézni.

Ha Ön olyan munkáltató, akihez érdemes munkaerőként jelentkezni, ne habozzon feladni hirdetését hazánk egyik legrégibb állásportálján, a

jobinfo.hu

-n, ahol akciókkal és támogató

ügyfélszolgálattal

várják Önt a portál munkatársai.

avatar

Az Otthontérkép Magazin az ingatlanpiac és lakáskeresés világában nyújt értékes információkat, útmutatásokat és inspirációt olvasóinak. A magazin cikkei nemcsak a legújabb ingatlanpiaci trendeket és híreket dolgozzák fel, hanem lakberendezési tippeket, befektetési tanácsokat és építkezési ötleteket is kínálnak. Az Otthontérkép Magazin célja, hogy segítse az olvasókat a tudatos lakásvásárlásban, -bérlésben, valamint otthonaik kényelmes és stílusos kialakításában.