Otthontérkép Magazin

Miről beszélünk a munkahelyen? A HR osztály irányelvei vs. a valóság: szex, drog és rock and roll

Az internet tele van okoskodó listákkal a munkahelyen kerülendő témákról, de ezek gyakran nem életszerűek, ha betartanánk az összes ilyen tanácsot (soha ne beszélj a magánéletedről! Soha ne beszéljetek a főnökökről!), legfeljebb az időjárásról cseveghetnénk a kollégáinkkal.

Egy ideális világban a munkahely nem csupán a feladatokról szól, az ember társas lény, és munkahelyén is vágyik baráti, vagy legalábbis “bajtársi” kapcsolatokra. Ráadásul ha jóban vagyunk a kollégáinkkal, az a teljesítményünkre is pozitívan hat, hiszen ha olyanok vesznek körül minket, akiket kedvelünk és akikkel jól megértjük egymást, motiváltabbak és produktívabbak leszünk.

Csakhogy az is fontos, hogy az oldott munkahelyi légkörben kivel és mit beszélünk meg, és mik azok a témák, amik nem illenek a munkahelyi légkörbe. Ezért most arra keressük a választ, hogy mi az életszerű határ a munkahelyi beszélgetések során. Mit érdemes tényleg elkerülni, és mik azok a témák, amikről úgyis mindenki beszél, hiába szerepelnek a HR-esek tiltólistáján.

Az univerzális tabutéma: az üzleti, vagy szakmai titok

Univerzális tabutéma listánkra egyetlen elemet vennék fel, ez pedig az, ha szakmai okokból titoktartási kötelezettséged van. Ez olyan határ, amit soha, semmilyen körülmények között nem lehet átlépni, legyen szó akár orvosi vagy ügyvédi titoktartásról, üzleti titkokról, nemzetbiztonsági, vagy katonai kockázatokról. 

A rizikós témák: politika, vallás, diszkrimináció

A következő kör az érzékeny témák csoportja. Időnként a meredek téma is beleférhet, ha az a konkrét személy, akivel megbeszéled, vevő rá. Azonban ezek rizikós területek, amiket érdemes munkahelyi környezetben – különösen távolabbi munkatársakkal – inkább elkerülni. 

Amit úgyis mindenki megbeszél: magánéletet, a főnökök, egészség, pénz

Ezek minden okos HR listán szerepelnek, mint olyan téma, amit nem szabad bevinni az irodába, csakhogy a való életben minden munkahelyen rendszeresen megtárgyalják őket azok, akik jóban vannak. 

Használd a józan eszed! 

Ahhoz, hogy el tudd dönteni, kivel és mit szabad megbeszélni, először is ismerd meg a céges szokásokat, figyelj arra, hogy a kollégák milyen témákról beszélgetnek nyíltan, és mik azok, amikről nem. Mindig legyél empatikus, és kerüld a sértő megjegyzéseket. 

Tartsd szem előtt a kontextust, hiszen bizonyos tabutémák informális beszélgetés során szóba kerülhetnek. Használd a józan eszed, és ha nem vagy biztos benne, hogy egy téma biztonságos-e, akkor inkább kerüld el.

Ha pedig netán olyan a munkahelyed, ahol mérgező a légkör, emiatt pedig nem szívesen jársz be dolgozni, esetleg váltáson gondolkodsz, látogass el a jobinfo.hu állásportálra, ahol több ezer álláslehetőség vár.