Egy tollvonással változhat meg Budapest egyik legértékesebb területe – felhőkarcolók, luxuslakások és geotermikus erőmű is jöhet, miközben a helyieknek meg sem mutatták az igazi terveket!
Miközben a nyilvánosság alig kapott hírt róla, a kormány újabb kulisszák mögött készülő gigaprojekthez adja a nevét: a Rákosrendező állomás területére tervezett óriásfejlesztés kiemelt beruházási státuszt kaphat – ami gyakorlatilag korlátlan beépítést, rekordgyors engedélyezést és extrém építési szabadságot jelent. Mindezt úgy, hogy építési tilalom és helyi védettség kizárva – jöhet, ami csak belefér!
És ez még csak a kezdet...
Felhőkarcolók, luxusnegyed, sőt: akár geotermikus erőmű is épülhet!
A Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium előterjesztése teljesen átrajzolhatja Budapest térképét. A friss rendelettervezet szerint a fejlesztési területen szinte minden engedély korlátját ledöntik:
-
Az épületek 90 méter magasak lehetnek,
-
100%-os beépíthetőség – zöldterület? Minek.
-
Nincs többé szabályozási korlát, összenyitható szintek, telkeken átnyúló monstrumok jöhetnek,
-
A telepítési távolságokat eltörlik, az épületek egymásra tapadhatnak,
-
És igen: akár a vasútvonalak közvetlen szomszédságában is lehet majd építkezni.
Aki azt gondolta, hogy Budapest már így is túlzsúfolt, készüljön: ez még csak a kezdet.
Kiemelt státusz = gyorsabb, egyszerűbb, átláthatatlanabb?
A kiemelt beruházás varázsszava most sem maradt el: 30 napos határidő az engedélyezésre, 15 nap a szakhatóságoknak, nincs kötelező régészeti feltárás, és ha már van egy régi hatástanulmány, azzal le is van tudva a múlt. Az egész folyamatot a főispán felügyeli, miközben a főváros csak asszisztálhat.
És a hab a tortán? A beruházó saját belátása szerint dönthet, milyen közbeszerzési eljárást alkalmaz – magyarán: azt hív meg, akit akar, és azt építhet, amit akar.
A „Grand Budapest” visszatér? Mini Dubaj vagy városrombolás?
Ne feledjük: 2025 januárjában a magyar állam 50,9 milliárd forintért adta el a területet az Eagle Hills nevű arab befektetőnek, aki felhőkarcolókkal és luxusnegyeddel álmodta újra a környéket – egyesek szerint 500 méter magas toronyházakkal!
A „mini Dubaj” néven futó projektet később ugyan elkaszálták, a főváros visszavette az irányítást, és zöld, élhető városrészt ígért. De vajon a mostani rendelet nem épp az eredeti, gigantikus álmot porolja le újra, csak épp új köntösben?
Rákosrendezőt már most lezárják – jön a vágányzár, káosz a közlekedésben!
És miközben a rendelet társadalmi egyeztetésen van, már el is kezdődött a terület lezárása. A MÁV június 21-től teljes vágányzárat rendel el Rákosrendezőnél – több vasútvonal is érintett, jelentős menetrendi változások jönnek.
-
A Nyugati pályaudvar és Rákospalota-Újpest között nincs vonat,
-
Több járat rövidített útvonalon közlekedik,
-
A MÁV nem indít pótlóbuszokat (!), a BKK járatai viszik el az utasokat,
-
A környék éjjel-nappal építési zajtól lesz hangos, a Teleki Blanka utcai átjárót pedig lezárják.
A felújítást 180 szakember végzi 3 milliárd forintból, a cél: augusztus végétől 80 km/órás sebességgel járható pálya – de addig jön a felfordulás.
Mi történik valójában Rákosrendezőn?
A kérdés jogos: ha a főváros „zöld városrészt” ígért, akkor miért nyitja ki a kormány a kaput egy ennyire korlátlan, városképet felforgató fejlesztés előtt? A válasz: a kiemelt beruházási státusz lehetővé teszi, hogy bármilyen funkciót elhelyezzenek – lakóparkot, plázát, templomot, sportközpontot, vagy akár egy újabb toronyházat.
És közben a lakók? Semmit nem tudnak biztosan. Csak annyit: valami nagyon nagy készül, és a következmények még beláthatatlanok.
Kövess minket, mert ez a történet még csak most kezdődik! A csend mögött óriási átalakulás zajlik – de vajon ki nyeri a végén?