Egyre több munkahelyen merül fel, hogy jó lenne valamiféle szabály a dolgozók mobiltelefon-használatára. Na de hogyan? És miért? Lehet ilyet? Elképzelhető, hogy eljön az a világ, amikor reggel le kell majd adni a mobilt, és csak délután kapjuk vissza?
Régóta ismert jelenség, hogy a korlátlan képernyőidő nagyon nem tesz jót a gyerekek fejlődésének, ezért a szülők nagy része igyekszik is ennek valamiféle gátat szabni, és szabályokat bevezetni, korlátozásokat beállítani az eszközökön. Azonban mi felnőttek nagyon sokáig úgy gondoltuk, hogy immunisak vagyunk a mobiltelefon káros hatásaival szemben. Az aktív munkavállalók többsége ma is úgy véli, hogy semmilyen problémája nincs az eszközhasználattal, és sikeresen kontrollálja a képernyő időt – csakhogy ez egyre több “külső” szemlélő szerint nincs így.
Ne is kezdjünk bele, mit gondolnak a pszichológusok, és egyéb mentális egészséggel foglalkozó szakemberek arról, hogy milyen hatása van a mobil eszközöknek az emberi kapcsolatokra – mert ez egy külön regény témája is lehetne.
Amiről viszont most szót ejtünk, az sokkal konkrétabb: egyre több munkaadó véli úgy, hogy szükség lenne valamilyen elfogadott keretrendszerre, ami szabályozza, ki, mennyit, hogyan és mire használhatja a telefonját munkaidőben.
Romló teljesítmény, rosszabb kiszolgálás, csökkenő termelés
Szinte nincs olyan munkahely, ahol ne lenne az alkalmazottak telefon-használatának valamilyen látható, mérhető, számszerűsíthető negatív következménye. Ilyen a bolti eladó, aki a telefonját pörgeti, ahelyett, hogy a vásárlónak segítene, az irodai alkalmazott, aki két órán át az instát nézegeti ahelyett, hogy az e-mailekre válaszolna, vagy az a brigád, akik egymásnak küldözgetnek mémeket, ahelyett, hogy a munkát végeznék.
A probléma megoldását nehezíti, hogy eközben a mobileszközök elég sok szakmában és munkakörben szükségesek a hatékony munkavégzéshez – és kívülről szinte lehetetlen megmondani, hogy egy fontos ügyfél emailjét olvasom éppen, vagy a barátnőim üzeneteit.
Nem lehet csak úgy elvenni
Sokan kapásból rávágják, hogy a “Nincs telefon!”- szabály ezeket a problémákat megoldja, csakhogy a helyzet nem ilyen egyszerű. Sokszor a nyugodt, hatékony munkavégzéshez pont az járul hozzá, hogy elérhetőek vagyunk: egy gyerek szülei számára biztosan megnyugtatóbb a tudat, hogy szükség esetén bármikor elérhetőek, mintha azon kéne aggódniuk, hogy a munkaidő végén lesz-e 23 nem fogadott hívás.
Egy sok ügyféllel dolgozó, egész nap telefonáló üzletkötő biztosan meg tudná oldani, hogy a partnerek számát egy noteszből, vagy számítógépből keresse ki és a hívásokat az irodai vonalas készüléken bonyolítsa, ám ez lényegesen kevésbé lenne hatékony, mintha erre a céges mobilját használná.
Ki menne el egy mobilt tiltó céghez dolgozni?
A nagyon merev, értelmetlenül szigorú szabályok nem ideálisak. Egyrészt kevesen szeretnének olyan cégnél dolgozni, ahol dedósként kezelik őket, ráadásul ezeknél jobban semmi nem készteti a dolgozókat trükközésre, kiskapuk keresgélésére.
Ugyanakkor valamiféle céges mobiltelefon-kultúra kialakítására egyre több helyen szükség van – vagy lenne. Általánosságban véve jó ötlet, ha ezt nem az alkalmazottak feje fölött szüli meg a cégvezetés, hanem a dolgozókkal egyeztetve, velük együtt gondolkodva.
Tipikusan előkerülő kérdések például, hogy segítenek-e az irodában lenémított készülékek abban, hogy egymást ne zavarják a kollégák (általában igen), vagy az, hogy meg lehet-e állapodni olyan szabályban, hogy értekezletekre, megbeszélésekre nem viszünk be telefont, így biztosan senki nem a képernyőt fogja bámulni odafigyelés helyett. (beszámolók szerint ez nagyban növeli a hatékonyságot).
Sok helyen például arról is beszámoltak, hogy amikor megbeszélték, hogy kísérleti jelleggel ebédidőben mindenki az asztalánál hagyja a mobilját, néhány hét alatt ugrásszerűen javult a céges hangulat, és a dolgozók többsége meglepve mesélt arról, milyen sokat számít, hogy az ebédidőt egymással beszélgetve töltik, nem pedig mobilozással.
Előfordul persze olyan is, hogy egy cégvezető a túlzott mobilhasználat miatt válik meg egy munkatárstól. Ha Ön éppen ilyen helyzetben van, vagy egyszerűen álláshirdetést szeretne feladni, keresse hazánk egyik legrégebbi állásportálját, a jobinfo.hu-t, ahol az ügyfélszolgálat készséggel segít eligazodni a hirdetési csomagok között, illetve a portál segít a hirdetés szövegezésében is, ha szükséges.