Karácsony Gergely főpolgármester bejelentette a parkolási rendszerváltó csomagját, és a részletek most napvilágra kerültek. A javaslatok között szerepel az általános parkolási díjemelés, a városi terepjárókra vonatkozó dupla díjak bevezetése, a belvárosi hétvégi parkolási díj, és még az eddig szentnek hitt zöld rendszámok ingyenes parkolási lehetőségének eltörlése is!
1. Emelkednek a parkolási díjak – de nem mindenkinek!
A javaslat szerint 2024-től az „A” zónában akár 800 forint/óra is lehet a parkolás díja, míg a „D” zónában 300 forint lesz az új tarifa. Infláció? Közterület-használat? A főpolgármester szerint azért van szükség az emelésre, hogy a közterület ne váljon olcsó „autótárolóvá”.De van egy csavar: aki rendelkezik budapesti közösségi közlekedési havibérlettel és a BudapestGO alkalmazást használja, 25%-os kedvezményt kap! Vajon elég lesz ez az autósok dühének csillapítására?
2. Városi terepjárók: Dupla díjak a súlyosaknak!
Ha városi terepjáród van, készülj fel a sokkoló új szabályra:- Az 1800 kg-nál nehezebb belső égésű motoros autók és
- A 2000 kg feletti elektromos járművek dupla parkolási díjat fizethetnek majd!
3. Hétvégi fizetős parkolás – Bye-bye, ingyen hétvége!
A belváros zsúfoltságát enyhítendő, az „A” és „B” övezetekben hétvégén is fizetni kell majd a parkolásért. Sokan panaszkodnak, hogy hétvégén lehetetlen parkolót találni – vajon ez lesz a megoldás?4. A zöld rendszámok napjai meg vannak számlálva
A zöld rendszámos autók ingyenes parkolása 2026-tól megszűnhet Budapesten. Bár a lakossági várakozási hozzájárulások továbbra is elérhetőek lesznek, ez az ingyenes privilégium már nem tartható fenn – áll a javaslatban.5. Early bird kedvezmény a lakossági parkolási engedélyekre!
A kerületi önkormányzatok egyértelmű üzenetet küldtek: az érvényes parkolási engedélyek meghosszabbítására irányuló kérelmek szinte mindig az utolsó pillanatban érkeznek, ami hatalmas terhelést jelent az ügyfélszolgálatok számára. A főpolgármester javaslata egyszerű, mégis hatékony: vezessünk be egy „early bird” típusú kedvezményt, amely arra ösztönzi az autósokat, hogy időben újítsák meg engedélyeiket. Így az önkormányzatok fellélegezhetnek, és a lakosok is pénzt spórolhatnak!6. Digitalizáció és P+R bérletek – Új korszak a parkolásban?
A főpolgármester szerint itt az ideje a parkolóautomaták felszámolásának: kizárólag online vagy SMS-ben lehet majd parkolni. Ráadásul a P+R parkolókat kedvezményes, 5000 forintos bérlettel vehetik majd igénybe a közösségi közlekedést használók.7. Car sharing autók: Zöld lámpa, de magasabb díjak!
A közösségi autóbérlés népszerűsége egyre nő, hiszen jelentősen csökkentheti az egyéni autóhasználat iránti igényt. A főpolgármester javaslata szerint ezek az autók a jövőben kizárólagos lakossági parkolóhelyeken is megállhatnak, hiszen funkciójuk lényegében megfelel a helyi lakosok igényeinek. Ugyanakkor a szolgáltatók eddigi kedvezményes havi díja jelentősen emelkedhet: 30 ezer forintra, hogy jobban tükrözze a közterület-használat valós költségeit. A környezetbarát autók számára azonban továbbra is maradnak kedvezmények, például az 5E és 5Z kategóriájú járművek esetében nincs parkolási díj.8. Budai Vár: Csak a kiváltságosok hajthatnak be!
A Budai Vár teljes területét védett övezetté nyilvánítanák, ahol csak különösen indokolt esetekben lenne engedélyezett a behajtás. Ez a javaslat az I. kerületi önkormányzattal történt egyeztetések alapján született, és célja, hogy a Várat ne terheljék feleslegesen az autós forgalommal, megőrizve annak kulturális és turisztikai értékét.9. Új együttműködési megállapodások a hatékony parkolásért
A jelenlegi parkolásüzemeltetési megállapodások sok kerületben elavultak, és nem szolgálják a hatékonyságot. Karácsony Gergely a Terézvárossal már megkötött, modern parkolási együttműködési megállapodást terjesztené ki a többi kerületre is. Ez az új típusú megállapodás átláthatóvá tenné a parkolásüzemeltetés költségeit, és biztosítaná, hogy a rendszer költséghatékonyan működjön, a lakosok érdekeit szem előtt tartva.Te hogyan látod a változásokat?
- Több bevétel a városnak, kevesebb autó az utcákon?
- Vagy túl nagy teher az autósok számára?