Ingatlanmix

Új kutatás: félelem, szorongás és döntési paralízis bénítja az első lakást vásárlókat

A magyar ingatlanpiac nemcsak forró, hanem egyre nyomasztóbb is: a Duna House friss, reprezentatív kutatása szerint 10-ből 9 ember nehézségekre számít ingatlanvásárlás vagy -eladás során.

Megosztás:

A magyar ingatlanpiac nemcsak forró, hanem egyre nyomasztóbb is: a Duna House friss, reprezentatív kutatása szerint 10-ből 9 ember nehézségekre számít ingatlanvásárlás vagy -eladás során. A legnagyobb szorongásban az első lakást vásárlók élnek, akik közül sokan „lehetetlen küldetésnek” tartják a saját otthon megszerzését.

A válaszadók:

  • 86% szerint a saját ingatlan biztonságot ad,
  • 74% mindig is saját lakásban gondolkodott, ➡️ ugyanakkor 83% úgy érzi, ma sokkal nehezebb lakáshoz jutni, mint korábban.

Miért ilyen nehéz?

A vevőknek a legnagyobb fejfájás az ár (56%), az állapot (42%) és az alkufolyamat (37%). Az eladók oldalán a legnagyobb gond, hogy nem tudják a tervezett áron (69%) és időben (68%) értékesíteni lakásukat.

A kutatás szerint az emberek többsége nem szakértőkhöz, hanem családtagjaikhoz és barátaikhoz fordul elsőként tanácsért – még a hitel- és finanszírozási kérdésekben is! Pedig az Egyesült Államokban például az ügyletek több mint 90%-ánál van profi szakértő a háttérben, míg itthon csak minden második esetben.

 

Lakást vennél Otthon Starttal? Nézz szét az Ingatlantájoló kínálatában!

 

„Döntési paralízis” bénítja az első lakásvásárlókat

Megyeri Dániel, a Duna House marketing- és PR vezetője szerint a magyarok egyszerre félnek a hibázástól, a hosszú távú elköteleződéstől, és gyakran FOMO (kimaradástól való félelem) is gyötri őket.

„Az Otthon Start Program miatt több tízezer első lakásvásárló jelenik meg a piacon, akiknek empatikus, érzelmi szempontokat is figyelembe vevő támogatásra van szükségük” – hangsúlyozta.

Fuller Bianka pszichológus, aki videósorozattal is csatlakozott a Duna House kampányához, úgy fogalmazott: „Életünk legnagyobb vagyontárgyának megszerzésénél legalább olyan fontos a pszichológiai támogatás, mint a pénzügyi tanácsadás.”

„ÉPP JÓKOR!” – új kampány a félelem ellen

A Duna House ÉPP JÓKOR! néven indított országos kampányt és márkakommunikációs platformot, amelynek célja, hogy biztonságot és szakértői hátteret adjon az ingatlan- és hitelpiacon lavírozóknak.

A vállalat több mint 150 irodával, 1 500 ingatlanszakértővel és 200 pénzügyi tanácsadóval segíti a lakásvásárlókat és eladókat az első lépéstől a végső aláírásig.

A kutatásról röviden

  • Készítette: Duna House és NRC
  • Időszak: 2025. június–július
  • Módszertan: online kérdőív + mélyinterjúk + fókuszcsoportok
  • Minta: 800 fő, reprezentatív nem, kor, végzettség, lakóhely településtípus és régió szerint
  • Vizsgált csoportok: első lakást vásárlók, családalapítók, befektetők, kisebb otthonba költözők (downgrade), nagyobb otthonba költözők (upgrade) 
Forrás: Duna House NRC-vel közös reprezentatív ingatlan- és hitelpiaci márka- és kategóriakutatás, 2025. június–július

 

Családi házat keresel Otthon Starttal? Ide kattints!

avatar

Az Otthontérkép Magazin az ingatlanpiac és lakáskeresés világában nyújt értékes információkat, útmutatásokat és inspirációt olvasóinak. A magazin cikkei nemcsak a legújabb ingatlanpiaci trendeket és híreket dolgozzák fel, hanem lakberendezési tippeket, befektetési tanácsokat és építkezési ötleteket is kínálnak. Az Otthontérkép Magazin célja, hogy segítse az olvasókat a tudatos lakásvásárlásban, -bérlésben, valamint otthonaik kényelmes és stílusos kialakításában.