Az ingatlantájoló új, ármódosító funkciójának
segítségével mostantól könnyedén nyomon követhetik olvasóink, hogy
mely ingatlanok ára változott
a legutóbbi időszakban. De miért fontos ez? Akár most vásárolnánk, akár csak a piac alakulásán szeretnénk rajta tartani a szemünket, fontos indikátor, hogy a számunkra érdekes ingatlanok ára változik-e, és ha igen, vajon milyen irányba?
Elemzésünkben ezúttal azt néztük meg, hogy az árakat csökkentő tulajdonosok által hirdetett ingatlanok adataiból milyen következtetéseket lehet levonni.
Legnagyobb mértékben most is a telkek árából engedtek a hirdetők, ezt követték a kereskedelmi és ipari ingatlanok majd a nyaralók. A legkisebb mértékben a lakások ára volt rugalmas, a házakból valamivel többet engedtek az eladók.
Persze az árcsökkentett kínálat összetétele egészen más kérdés: itt döntő részben lakásokat és házakat találunk, a többi kategória csak egészen kis részt képvisel. A két nagy ingatlankategória teszi ki az árengedményes kínálat jó 90 százalékát.
Arra is kíváncsiak voltunk, az átlagos kínálati négyzetméterárakat elemezve látszik-e valamiféle egyértelmű trend az árcsökkentések mögött. Ehhez három adatcsoportban is kiszámoltuk az átlagos árakat: az összes használt eladó lakás és ház esetén, az árcsökkentett ingatlanok esetén és azoknál a lakásoknál, házaknál is, amelyek egy hónappal ezelőtt még szerepeltek a kínálatban, mostanra pedig eltűntek - vagyis valószínűleg eladták őket.
Az árcsökkentett ingatlanok átlagos négyzetméterárai szinte minden kategóriában magasabbak, mint a teljes kínálatban megfigyelt, vagyis a tulajdonosok valószínűleg a reális fölött kezdték hirdetni a portékát. A lakások esetében ezt alá is támasztja, hogy a kínálatból kikerült otthonok átlagos négyzetméterára alacsonyabb, vagyis itt már az átlag alá mentek az eladók.
Pont ellenkező a trend viszont a házaknál, ahol a (valószínűleg) eladott házak ára a legmagasabb, főképpen Budapesten, ahol ez jelentősen meghaladja a másik két kategóriát, - itt elképzelhető, hogy a kínálatból kikerült ingatlanok egy része valójában nem gazdát cserélt, hanem pihentetik egy kicsit a hirdetést, esetleg újragondolják az értékesítési stratégiát.