Hónapok óta tartó viták után megszületett a megállapodás Rákosrendező jövőjéről: az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) és a Budapesti Közművek (BKM) aláírta az infrastruktúra-fejlesztési szerződést, amelyet most már a Főváros is jóváhagyott.
Mi a tét?
A megállapodás rögzíti, hogy Budapest jogosult a legalább 800 millió euró értékű állami infrastruktúra-fejlesztésre – ugyanarra az összegre, amit korábban az arab befektető, az Eagle Hills kapott volna.
Ez a gigantikus projekt Alsórákos és Herminamező határán nem kevesebbet ígér, mint hogy:
-
új vasúti és közúti kapcsolatok épülnek,
-
megvalósul a Szegedi úti felüljáró és a rajta átvezetett villamosvonal,
-
végre meghosszabbítják a Millenniumi Földalattit (M1-es metró),
-
és zöldfelületek is bővülnek a hatalmas rozsdaövezetben.
Együttműködés a fővárossal
A minisztérium szerint az állami és fővárosi oldal havonta tart egyeztetéseket, hogy a beruházás és a nemzetközi tervpályázat összehangoltan haladhasson.
Hogyan jutottunk idáig?
Az ügy előzménye, hogy a Nemzetgazdasági Minisztérium 50,9 milliárd forintért értékesítette volna Rákosrendező területét az Egyesült Arab Emírségekből származó Eagle Hills Csoportnak. A főváros azonban idén januárban élt elővásárlási jogával, így a BKM szerezte meg a telkeket. Most pedig megszületett a döntés: a fejlesztés marad állami kézben, de Budapest is beleszólhat a jövő alakításába.
Ez a megállapodás új korszakot nyithat Rákosrendező életében: a rozsdaövezetből modern városnegyed születhet, új közlekedési kapcsolatokkal és hatalmas zöldterületekkel. Budapest egyik legnagyobb urbanisztikai ugrása van kibontakozóban – a kérdés csak az: vajon mikor indul el ténylegesen a munka?