A magyar kreatív ember, nagyon örül annak, hogyha az állam „ingyen-milliókat” hajít utána. Ilyenkor azután próbál úgy mozogni, hogy ezek a bizonyos milliók el is találják... A nagyvárosból történő kiköltözéssel csak egy kicsit is kacérkodó sokgyerekesek tízezreinek, százezreinek csillant fel a szeme a falusi csok tervek hallatán.
Mert hát a paneldzsungelből vagy a belvárosi bérházakból, vagy egyszerűen csak egy szomszédokkal terhelt bérházból nagyon is jó lenne kiszabadulni: nemde? Az új lakás és ház sokaknak drága, de ha a használt vásárláshoz is jár az ingyen 5 millió, felújításhoz pedig további öt, akkor már az 1-2 gyerek mellé akár újabb 1-2-őt bevállalni is érdemes lehet, ha már úgyis tervbe volt véve.
Elvben igen, lehet falusi csokra jogosító jó községet találni, és számos magyarországi nagyvárosból szóba is jön ez az opció, csak hát nem a legnagyobb, legfejlettebb városokból! Elég egy pillantást vetni falusi CSOK-ra alkalmas települések térképére és rögtön rájön az ember: Budapest, Debrecen, Győr, Kecskemét, Székesfehérvár, Tatabánya, Veszprém, vagy éppen Nyíregyháza, Szeged vagy Pécs közvetlen környékén nincsen igazán olyan ötezer fő alatti község, amelynek 2003 óta csökkent volna a lélekszáma.
Esetleg a déli és a keleti, no meg persze az észak-keleti országrész nagyvárosai körül érdemes körülnézni. Az azonban szinte biztos, hogy autó nélkül a városba, vagy a környék nagy foglalkoztatóihoz biztosan nehéz lesz a bejárás. Miért? Mert ha könnyű lett volna, akkor nem csökkent volna a lélekszám...
Íme a térkép: https://www.portfolio.hu/ingatlan/lakas/terkepen-a-falusi-csok-osszes-telepulese-ide-johetnek-a-milliardok.315557.html
Nézzük a konkrétumot: Észak-Pest mellett a legközelebbi falusi csok-os helyek Galgagyörk, Püspökhatvan, Acsa, Délkelet felé pedig Pusztavacs és Mikebuda jöhet szóba. Ezek a falvak nagyon-nagyon „nem bejárósak”, legalábbis tömegközlekedéssel! Így az első, közel eső(!) Budapesti nagy csomópont jellemzően másfél, esetenként akár 2 óra! Ezt minden nap, oda és vissza már nagyon kevesen reszkírozzák meg, hiszen egy munkanapból alaphangon 3-4 órát az utazással eltölteni nagyon nem kifizetődő. Ha Pest más részén dolgoznak, akkor pedig a napi 4-5 órás ingázás már-már a "tudományos fantasztikum" birodalmába tartozik. Ráadásul e falvak még autóval is egy órányira, a reggeli és délutáni csúcsban inkább 70-80 vagy 90 percnyire vannak. A kilométerben mért távolságnál ugyanis a valóságban a percben mért távolság a fontosabb!
Aki nem hiszi, járjon utána: nézze meg tehát a már említet térképet:
Persze aki Pest környékén eleve mondjuk Vácon, Monoron, Cegléden (vagy, hasonló, egy-egy vidéki nagyváros vonzásába tartozó kisvárosban) dolgozik és a gyerekek is itt járnak oviba, suliba, az más tészta. Úgy már szóba jöhet az ingázás, bár az elhagyottabb településeken azért a lakóösszetétel nem feltétlenül ideális ekkor sem...
Vagy akad, aki falura akar amúgy is költözni, elvonulni a nagyváros zajától. Idősebbek, akik már a nyugdíjra gondolnak, de még vannak csok-jogosult gyermekeik, vagy olyanok, akik többnyire távmunkában dolgoznak és kedvelik a vidéki életet. No, a falusi csok-ot nekik találták ki. Ők azonban nincsenek sok százezren, legfeljebb pár ezer, esetleg 10-20 ezer családról lehet szó. Igaz, az okos faluvezetők rámozdulhatnak a lehetőségre, és a városokhoz relatíve közelebb eső falvak lakosságát jó pár sokgyermekes családdal felfrissíthetik!