Rég voltak azok az idők, amikor a “szakirányú végzettség” elegendő belépőjegy volt egy jó munkahelyre. Manapság ez olyan alap, ami mellett még számos más készséget is elvárnak a cégek, mutatjuk a három legfontosabbat.
1. Számítógépes ismeretek
Az elvárt informatikai képességek szintje nagyban függ a konkrét munkakörtől, de vannak alapvető ismeretek és képességek, amelyeket a legtöbb munkaadó értékel. Lássuk, mit tekinthetünk alapfokú, haladó és profi szintnek álláshirdetési nyelven.
Felhasználói szintű számítógépes ismeretek:
A számítógép kezelésének alapjai, mint például a fájlok és mappák kezelése, az operációs rendszer használata (pl. Windows, Mac OS, Linux), az internet böngészők használata, és az e-mail programok ismerete.
A Microsoft Office programcsomag minimális ismerete, kis tapasztalat Word, Excel és Powerpoint használatban.
De ide tartoznak az alapvető cyberbiztonsági ismeretek is, mint például a jelszavak kezelése, a vírusvédelem és a biztonsági frissítések ismerete, ez is egyre fontosabb már alapszinten is.
Az Office programcsomagban található alkalmazások (mint például a Microsoft Word, Excel, PowerPoint) részletes ismerete és hatékony használata.
A felhőalapú szolgáltatások (mint például Google Drive, Dropbox, Microsoft OneDrive) ismerete és használata.
A projektmenedzsment eszközök ismerete, mint például a Jira, Trello, Asana használata.
A digitális kommunikációs eszközök, mint például az e-mail, Slack, Microsoft Teams, Zoom, Skype ismerete.
Az infomatikai iparág mára hatalmas, és a keresett tudások listája is szinte végtelen, itt csak kiemelünk néhány manapság különösen keresett képességet.
Adatkezelés és adatbázis-kezelés például Excelben vagy SQL-ben
Programozási nyelvek ismerete (például Python, Java, C++, vagy JavaScript stb.) elvárás sok munkakörben, különösen a tech-iparban.
Felhőszolgáltatások: A felhőalapú szolgáltatások (mint például Google Drive, Dropbox, Microsoft OneDrive) és infrastruktúrák (mint például AWS, Google Cloud, Microsoft Azure) ismerete és kezelése egyre fontosabb.
2. Nyelvtudás
A nyelvtudás mára szinte minden iparágban és szinte minden munkakörben elvárás lesz, hiszen a szakmai fejlődéshez szükséges irodalom általában angol nyelvű, a nemzetközi kapcsolatok egyre több cégnek fontosak, és egyre többen szolgálnak ki nemzetközi ügyfeleket is.
Ennek megfelelően mára a nyelvtudás értéke is devalválódott, egy erős angol nyelvtudást egyre több munkahely tekint minimálisan elvárhatónak, és az érdeklődésük akkor kezd megjelenni, ha valaki emellé további néhány nyelven tud még magas szinten kommunikálni.
A magyar munkaerőpiacon jelenleg a “beugró” angol mellett a német, a francia, a spanyol, az olasz és az orosz is gyakran hasznos.
3. Kommunikációs készségek
A jó kommunikációs képességek nélkülözhetetlenek szinte minden szakmában. Ez magában foglalja a hatékony írásbeli és szóbeli kommunikációt, az aktív hallgatást és a meggyőző érvelést. A digitális kommunikációs készségek - mint például az e-mailek és a közösségi média hatékony használata - is egyre
fontosabbá válnak a modern munkahelyen.
Ez első hallásra talán afféle luxusnak tűnik, ám ha jobban mögénézünk, a megfelelő kommunikációs képességek hiánya komoly üzleti károkat okozhat egy cégnek. Elegendő csak olyan esetekre gondolni, amikor valaki nem tudta/merte világosan elmondani, hogy szerinte mi a baj a gyártási tervvel, és egy javítható hiba miatt megbukik egy termék, vagy amikor a nem hatékony egyeztetések miatt hónapokat csúszik egy fontos munka.
Bár ezt nálunk - sajnos - nem nagyon tanítják az iskolákban, az alábbiak tartoznak ide:
Értő hallgatás: A hatékony kommunikáció nem csak az általunk közvetített üzenetekről szól. Az aktív hallgatás megértést, türelmet és tiszteletet mutat a másik személy iránt, és segít jobban megérteni az ő nézőpontját.
Hatékony írásbeli kommunikáció: A hatékony e-mailírás, jelentéskészítés, prezentációk készítése rengeteg időt spórolnak meg nekünk, és mindenki másnak is.
Interperszonális készségek: Az olyan készségek, mint az empátia, a türelem és a barátságos hozzáállás segítenek a jó munkahelyi kapcsolatok kialakításában és fenntartásában.
Csapatmunka képességek: A konfliktuskezelés, a kompromisszumkészség és a csapatszellem egyaránt szükségesek ahhoz, hogy eredményesen tudjunk együtt dolgozni másokkal.
Meggyőzési és tárgyalási készségek: Ezen készségek segítenek abban, hogy befolyásolni tudjuk mások döntéseit, és eredményes egyeztetéseket folytathassunk. Bár ez sokszor nem egyértelmű, a jó tárgyalási készség nem egyenlő az erőszakossággal.
Kulturális érzékenység: Minél nagyobb a munkahely, annál többen, annál többfélék vagyunk, különféle tapasztalatokkal és nézőpontokkal, különféle hagyományokkal és szokásokkal. Ahhoz, hogy jól tudjunk együttműködni, nyitottságra van szükség.
Konstruktív kritika adása és fogadása: A konstruktív visszajelzés - akár pozitív, akár negatív - szükséges a fejlődéshez és a jó együttműködéshez. Akár adjuk, akár kapjuk, fontos, hogy az építő visszajelzés a kapcsolatot is építi, míg a rosszul megfogalmazott bírálat demotiváló, sőt emberileg is méltatlan lehet.
Minden készséged adott, hogy találj egy jó álllást? Akkor várunk a megújult
jobinfo.hu-
n.
Itt több ezer állás között böngészhetsz; a szűrőket használva pontosíthatod a keresésedet; és ha kitöltötted az álláskeresői profilodat, nagy összegű
nyeremény
teheti könnyebbé a nyaradat. Az adatokból pár kattintással önéletrajzot is generálhatsz, de emellett is
számos
új funkcióval vár az egyik legrégebbi állásportál!