Az internet tele van okoskodó listákkal a munkahelyen kerülendő témákról, de ezek gyakran nem életszerűek, ha betartanánk az összes ilyen tanácsot (soha ne beszélj a magánéletedről! Soha ne beszéljetek a főnökökről!), legfeljebb az időjárásról cseveghetnénk a kollégáinkkal.
Egy ideális világban a munkahely nem csupán a feladatokról szól, az ember társas lény, és munkahelyén is vágyik baráti, vagy legalábbis "bajtársi" kapcsolatokra. Ráadásul ha jóban vagyunk a kollégáinkkal, az a teljesítményünkre is pozitívan hat, hiszen ha olyanok vesznek körül minket, akiket kedvelünk és akikkel jól megértjük egymást, motiváltabbak és produktívabbak leszünk.
Csakhogy az is fontos, hogy az oldott munkahelyi légkörben kivel és mit beszélünk meg, és mik azok a témák, amik nem illenek a munkahelyi légkörbe.
Ezért most arra keressük a választ, hogy mi az életszerű határ a munkahelyi beszélgetések során. Mit érdemes tényleg elkerülni, és mik azok a témák, amikről úgyis mindenki beszél, hiába szerepelnek a HR-esek tiltólistáján.
Az univerzális tabutéma: az üzleti, vagy szakmai titok
Univerzális tabutéma listánkra egyetlen elemet vennék fel, ez pedig az, ha szakmai okokból titoktartási kötelezettséged van. Ez olyan határ, amit soha, semmilyen körülmények között nem lehet átlépni, legyen szó akár orvosi vagy ügyvédi titoktartásról, üzleti titkokról, nemzetbiztonsági, vagy katonai kockázatokról.
Mindig abszolút tabutéma minden üzleti és szakmai titok, az üzleti tervek, de ügyféladatok és a kollégák személyes adatai sem oszthatók meg illetéktelen személyekkel. A határokat mindig gondosan mérlegelni kell, például egy orvosi konzílium esetében a kezelőorvos érthető okokból osztja meg a páciens problémáját kollégáival, de ugyanő nem mesélgetheti a beteg sztoriját a kocsmában.
A következő kör az érzékeny témák csoportja. Időnként a meredek téma is beleférhet, ha az a konkrét személy, akivel megbeszéled, vevő rá. Azonban ezek rizikós területek, amiket érdemes munkahelyi környezetben - különösen távolabbi munkatársakkal - inkább elkerülni.
Ilyenek lehetnek a politika és a vallás, ezek nagyon sok emberben keltenek extrém erős érzelmeket, márpedig azok a témák, amikbe érzelmileg nagyon bevonódunk, könnyen vezethetnek parázs vitákhoz.
Szintén nem való munkahelyre semmilyen diszkrimináció, nem itt kell elővezetni a rasszista, szexista, homofób nézeteket, mert ezek jó eséllyel belegázolnak egy/több kolléga lelkébe. Persze ha a kollektívában mindenki ugyanolyan mértékben rasszista, homofób, vagy szexista, akkor egymást nem fogjátok zavarni - de ettől még szélsőségesen kirekesztőnek lenni gáz.
És persze jobban teszed, ha nem veszel részt az irodai intrikákban, és nem állsz neki kitárgyalni mások ügyeit a hátuk mögött.
Ezek minden okos HR listán szerepelnek, mint olyan téma, amit nem szabad bevinni az irodába, csakhogy a való életben minden munkahelyen rendszeresen megtárgyalják őket azok, akik jóban vannak.
Teljesen életszerűtlen mondás, hogy a magánélet nem való a munkahelyre, emberek, akikkel naponta 8-10 órát töltünk együtt egy idő után olyan fontos részévé válnak az életünknek, hogy nyilvánvalóan meg fogjuk beszélni, hogy kivel mi van. De ezt okosan válogatva érdemes megtenni, a kávégép mellett állva ne teregesd ki az új partnered meghökkentő szexuális szokásait egy olyan kollégának, akit másodszor látsz.
A munkaügyi osztály szerint természetesen szigorúan tilos a feljebbvalókat kitárgyalni a munkahelyen, ettől függetlenül mindenki megteszi. Figyelj rá, hogy olyannal menj csak bele ilyen témába, akiben igazán bízol.
Az egészség szintén olyan téma, ami gyakran előkerül, különösen, ha hasonló korú, hasonló életszakaszban lévő emberekkel dolgozol együtt, akikkel így hasonló kihívásokkal is találkoztok. Mindenki számára sokkal hatékonyabb, ha ilyen esetben az információkat, tapasztalatokat megosztjátok egymással. De itt is érvényes, hogy mérlegelj, kinek mit mesélsz, és figyelj oda, hogy az orvosi témákat nem mindenki bírja egyformán jól.
Végül pedig a rettegett mumus, a pénz. Az erről szóló hivatalos útmutatók szerint sem arról nem szabad szót ejteni a kollégákkal, hogy a cégben milyenek a keresetek, sem arról, hogy te hogyan kezeled a pénzügyeidet, és vannak-e nehézségeid, azokkal hogyan küzdesz meg. A valóság az, hogy mindig, mindenki tudni szeretné, a többiek hogy keresnek a munkahelyén. Ez a vágy érthető, és a jobb cégeknél már a pozíciókhoz tartozó fizetési sávok nyilvánosak is, így mindenki biztos lehet benne, hogy nem fizetik méltatlanul alul.
Ahhoz, hogy el tudd dönteni, kivel és mit szabad megbeszélni, először is ismerd meg a céges szokásokat, figyelj arra, hogy a kollégák milyen témákról beszélgetnek nyíltan, és mik azok, amikről nem. Mindig legyél empatikus, és kerüld a sértő megjegyzéseket.
Tartsd szem előtt a kontextust, hiszen bizonyos tabutémák informális beszélgetés során szóba kerülhetnek. Használd a józan eszed, és ha nem vagy biztos benne, hogy egy téma biztonságos-e, akkor inkább kerüld el.
Ha pedig netán olyan a munkahelyed, ahol mérgező a légkör, emiatt pedig nem szívesen jársz be dolgozni, esetleg váltáson gondolkodsz, látogass el a
jobinfo.hu
állásportálra, ahol több ezer álláslehetőség vár.