A munka világa alapjaiban alakul át. A Randstad friss, 2025-ös Workmonitor kutatása egyértelműen üzeni a munkáltatóknak: ha valóban versenyben akarnak maradni a tehetségekért, ideje újragondolni, mit jelent jó munkahelyet kínálni. A fizetés már nem elég. A munkavállalók pontosan tudják, mit akarnak – és lépnek is, ha ezt nem kapják meg.
A világ több mint 30 országában, több mint 26 ezer munkavállaló megkérdezésével készült felmérés – köztük magyar válaszadókkal – új munkahelyi értékrendet rajzol ki. Ma már nem csak az számít, mit csinálunk, hanem az is, hogy miért, hogyan, és kikkel.
A személyre szabott munka lett az új aranyszabály
A hagyományos motivátorok, mint a magas fizetés, háttérbe szorulnak. A dolgozók nem csak megtartani, hanem továbbfejleszteni akarják a juttatásaikat – ráadásul olyan környezetben, amely valóban passzol az értékrendjükhöz. A siker kulcsa ma a személyre szabottság: a munkáltatóknak egyre inkább az egyéni igényekhez kell igazítaniuk a munkahelyi környezetet, ha meg akarják tartani a legjobb embereiket.
Ez a tendencia nemcsak vélemény, hanem konkrét döntésekben is megmutatkozik: 2025-re világszerte 29% (Magyarországon 28%) mondott fel, mert nem értett egyet a cégvezetés nézeteivel – ez 8 százalékpontos emelkedés egy év alatt.
Az értékrendek összehangolása lett a kulcs
A dolgozók egyre tudatosabban választanak munkahelyet. Olyan cégnél akarnak dolgozni, amelynek értékei összhangban vannak a sajátjukkal – legyen szó társadalmi felelősségvállalásról, környezetvédelemről vagy a vezetés szemléletéről.
- 48% nem dolgozna olyan cégnél, amely nem osztja az ő társadalmi és környezeti értékeit.
- A Z generáció 52%-a, a millennialok 53%-a hajlandó emiatt felmondani.
- A munkavállalók 76%-a érzi úgy, hogy jelenlegi munkaadója értékei összhangban vannak a sajátjaival – ez 6%-os javulás egy év alatt.
A munkavállalói prioritások új sorrendje
A fizetés fontossága megmaradt – de már nem mindenáron. A munka és a magánélet egyensúlya először került a dobogó tetejére a Workmonitor történetében.
- A munkavállalók 87%-a (HU) szerint ez a legfontosabb szempont.
- A Z generáció körében a mentális egészség támogatása is előrébb került a fizetésnél.
- A Baby Boomerek esetében a munka-magánélet egyensúlya (94%) és a fizetés (97%) vezet.
Rugalmasság: nem kérdés, elvárás
A rugalmasság nem extra juttatás, hanem alapelvárás lett. A világban a munkaidő (65%) és a munkavégzés helye (60%) tekintetében is egyre nagyobb szabadságot kapnak a dolgozók. Magyarországon ezzel szemben visszalépés látható: mindkét mutató csökkent, 21–20% körül mozog.
Ez viszont nem marad következmények nélkül: a dolgozók 50%-a (HU: 44%) akár fel is mondana, ha a munkáltató nem veszi figyelembe az egyéni igényeiket.
A hibrid munkavégzés az új normális
A Workmonitor adatai szerint a munkavállalók átlagosan heti 3-4 napot szeretnének irodában tölteni, míg a munkáltatók továbbra is heti 5 napos jelenlétet várnának el – különösen Magyarországon. A különbség továbbra is feszültségforrás, és várhatóan csak nőni fog, ha a cégek nem alkalmazkodnak.
Méltányosság és esélyegyenlőség: még van teendő
A dolgozók nemcsak több rugalmasságot és személyre szabott juttatásokat várnak el, hanem egyenlő karrierlehetőségeket is. Bár a cégek szándékai megvannak, a gyakorlat még messze nem ideális:
- A coaching programoknak csak 9%-a nyitott minden munkavállaló számára.
- A dolgozók fele (HU: 52%) nagyobb bizalommal lenne a munkaadója iránt, ha valóban személyre szabott karrierutat kínálna nekik.
Konklúzió: aki egyénre szab, az nyer
A munkavállalók világszerte – így Magyarországon is – egyértelműen kijelölték az új irányt: személyre szabott munkahelyeket, rugalmas kereteket és közös értékeken alapuló együttműködést várnak. Azok a munkáltatók, akik ehhez képesek alkalmazkodni, nemcsak megtartani, hanem vonzani is tudják majd a tehetségeket.
Hazánk egyik legrégebbi állásgyűjtő oldala, a jobinfo.hu több ezer állással vár, nézd meg a kínálatot!