Pénz

Nem a pénz beszél: a munkavállalók új világa már itt van

A munka világa alapjaiban alakul át.

Megosztás:

A munka világa alapjaiban alakul át. A Randstad friss, 2025-ös Workmonitor kutatása egyértelműen üzeni a munkáltatóknak: ha valóban versenyben akarnak maradni a tehetségekért, ideje újragondolni, mit jelent jó munkahelyet kínálni. A fizetés már nem elég. A munkavállalók pontosan tudják, mit akarnak – és lépnek is, ha ezt nem kapják meg.

A világ több mint 30 országában, több mint 26 ezer munkavállaló megkérdezésével készült felmérés – köztük magyar válaszadókkal – új munkahelyi értékrendet rajzol ki. Ma már nem csak az számít, mit csinálunk, hanem az is, hogy miért, hogyan, és kikkel.

 

A személyre szabott munka lett az új aranyszabály

A hagyományos motivátorok, mint a magas fizetés, háttérbe szorulnak. A dolgozók nem csak megtartani, hanem továbbfejleszteni akarják a juttatásaikat – ráadásul olyan környezetben, amely valóban passzol az értékrendjükhöz. A siker kulcsa ma a személyre szabottság: a munkáltatóknak egyre inkább az egyéni igényekhez kell igazítaniuk a munkahelyi környezetet, ha meg akarják tartani a legjobb embereiket.

Ez a tendencia nemcsak vélemény, hanem konkrét döntésekben is megmutatkozik: 2025-re világszerte 29% (Magyarországon 28%) mondott fel, mert nem értett egyet a cégvezetés nézeteivel – ez 8 százalékpontos emelkedés egy év alatt.

 

Az értékrendek összehangolása lett a kulcs

A dolgozók egyre tudatosabban választanak munkahelyet. Olyan cégnél akarnak dolgozni, amelynek értékei összhangban vannak a sajátjukkal – legyen szó társadalmi felelősségvállalásról, környezetvédelemről vagy a vezetés szemléletéről.

  • 48% nem dolgozna olyan cégnél, amely nem osztja az ő társadalmi és környezeti értékeit.
  • A Z generáció 52%-a, a millennialok 53%-a hajlandó emiatt felmondani.
  • A munkavállalók 76%-a érzi úgy, hogy jelenlegi munkaadója értékei összhangban vannak a sajátjaival – ez 6%-os javulás egy év alatt.
 

A munkavállalói prioritások új sorrendje

A fizetés fontossága megmaradt – de már nem mindenáron. A munka és a magánélet egyensúlya először került a dobogó tetejére a Workmonitor történetében.

  • A munkavállalók 87%-a (HU) szerint ez a legfontosabb szempont.
  • A Z generáció körében a mentális egészség támogatása is előrébb került a fizetésnél.
  • A Baby Boomerek esetében a munka-magánélet egyensúlya (94%) és a fizetés (97%) vezet.
 

Rugalmasság: nem kérdés, elvárás

A rugalmasság nem extra juttatás, hanem alapelvárás lett. A világban a munkaidő (65%) és a munkavégzés helye (60%) tekintetében is egyre nagyobb szabadságot kapnak a dolgozók. Magyarországon ezzel szemben visszalépés látható: mindkét mutató csökkent, 21–20% körül mozog.

Ez viszont nem marad következmények nélkül: a dolgozók 50%-a (HU: 44%) akár fel is mondana, ha a munkáltató nem veszi figyelembe az egyéni igényeiket.

 

A hibrid munkavégzés az új normális

A Workmonitor adatai szerint a munkavállalók átlagosan heti 3-4 napot szeretnének irodában tölteni, míg a munkáltatók továbbra is heti 5 napos jelenlétet várnának el – különösen Magyarországon. A különbség továbbra is feszültségforrás, és várhatóan csak nőni fog, ha a cégek nem alkalmazkodnak.

 

Méltányosság és esélyegyenlőség: még van teendő

A dolgozók nemcsak több rugalmasságot és személyre szabott juttatásokat várnak el, hanem egyenlő karrierlehetőségeket is. Bár a cégek szándékai megvannak, a gyakorlat még messze nem ideális:

  • A coaching programoknak csak 9%-a nyitott minden munkavállaló számára.
  • A dolgozók fele (HU: 52%) nagyobb bizalommal lenne a munkaadója iránt, ha valóban személyre szabott karrierutat kínálna nekik.
 

Konklúzió: aki egyénre szab, az nyer  

A munkavállalók világszerte – így Magyarországon is – egyértelműen kijelölték az új irányt: személyre szabott munkahelyeket, rugalmas kereteket és közös értékeken alapuló együttműködést várnak. Azok a munkáltatók, akik ehhez képesek alkalmazkodni, nemcsak megtartani, hanem vonzani is tudják majd a tehetségeket. 

Hazánk egyik legrégebbi állásgyűjtő oldala, a jobinfo.hu több ezer állással vár, nézd meg a kínálatot!

avatar

Az Otthontérkép Magazin az ingatlanpiac és lakáskeresés világában nyújt értékes információkat, útmutatásokat és inspirációt olvasóinak. A magazin cikkei nemcsak a legújabb ingatlanpiaci trendeket és híreket dolgozzák fel, hanem lakberendezési tippeket, befektetési tanácsokat és építkezési ötleteket is kínálnak. Az Otthontérkép Magazin célja, hogy segítse az olvasókat a tudatos lakásvásárlásban, -bérlésben, valamint otthonaik kényelmes és stílusos kialakításában.

Cikkajánló

slide 6 to 9 of 10