A társasházak életében még gyakran problémás kérdés, hogy hogyan hasznosítsák a közös tulajdonú helyiségeket. Persze evidens megoldás, hogy a felszínen, földszinten vagy akár szuterénben lévő helyiségeket kiadják üzlethelyiségnek, de mi van azokkal a romos, dohos pincékkel, ahova már a lakók se mernek lemerészkedni? Már pedig, ilyen pince, sőt még szuterén helyiség is rengeteg akad, főleg a főváros belvárosában álló, régi bérházakban. Ezeknek felújítására sem a lakók, sem pedig a potenciális befektetők nem szívesen áldoznak időt és pénzt. Vagy mégis?
Pár évvel ezelőtt jelentek meg Budapesten az első szabadulószobák, napjainkban pedig szinte már ellepték a belvárosában lévő dohos pincehelyiségeket! Akad már mindenféle tematikájú szabadulószoba: fáraós, gyilkosságos, titkos ügynökös, VR szemüveges, de akár még Harry Potter könyvek ihlette pályát is találunk.
Andi és Gergő, húszas éveik végén járó fiatalok, akik hat évvel ezelőtt az elsők között határozták el, hogy spórolt pénzükön szabadulószobát nyitnak Szobafogság néven. Abban az időben egy jó ötlettel viszonylag garantált volt a siker, hiszen még nem volt annyira telített a piac mint most. Viszont, aki most akarna szabadulószobát nyitni, annak érdemes kétszer is megfontolnia a dolgot. Ugyanis nagyon egyedi és különleges ötlet kell ahhoz, hogy ma egy új szabadulószoba ki tudjon tűnni a tömegből és életképes tudjon maradni hosszútávon is. Szerencsére Andi és Gergő vállalkozó kedve határtalan, és ismerve a piac kihívásait csak bomba biztos, 100%-ig egyedi megoldásokban gondolkoznak. Így született meg az országosan, de akár európai viszonylatokban is egyedülálló Knowland projekt, ami a két fiatal és a Magyar Természettudományi Múzeum közös szabadulószobája!
Ismerjétek meg tehát a Knowland történetét!
"A Knowland ötlete először a Természettudományi Múzeum munkatársaiban merült fel, egészen konkrétan Vas Zoltánhoz (muzeológus, gyűjteményvezető) köthető a koncepció kidolgozása, és ő keresett meg minket is, hogy segítsünk nekik megvalósítani ezt az izgalmas elképzelést." - meséli Gergő. Ez részben köszönhető annak, hogy a Természettudományi Múzeum munkatársai törekszenek arra, hogy az időszakos és az állandó kiállításaikat a fiatal generáció számára minél érdekesebbé és vonzóbbá tegyék. A cél az, hogy a múzeumba járás ne csak egy unalmas sulis program legyen, melyen kitömött állatok és " A kiállítási tárgyakhoz nyúlni tilos" feliratok között csöndben végigsétálnak a gyerekek. Ezeknek az elveknek a mentén született meg a Knowland szabadulószoba ötlete is.A múzeum munkatársai dolgozták ki a Knowland játékmenetét, találták ki a pályák felépítését, Andi és Gergő pedig a végső finomításokat végezte, így nyitotta meg kapuit 2017 őszén az ország első valós tudományos, szakmai alapokra épülő szabadulószobája a Természettudományi Múzeum bal szárnyában. Az előkészületi munkálatok majd egy évig tartottak, s bár a kezdeti elképzelések szerint időszakos projektnek indult a Knowland, hamar egyértelművé vált mindkét fél számára, hogy hosszútávú együttműködés lesz az ötletből. A Knowland népszerűsítésével, illetve a pályák üzemeltetésével jelenleg is Andi és Gergő foglalkozik.
A Knowland két pályából áll a Hundead Quit-ből és a Dare to win-ből. A Hundead Quit pálya különlegessége, hogy a múzeum tulajdonában álló emberi csontok, koponyák szerves részét képezik a játéknak. A pálya témája a családfakutatás, a feladatok megoldásához pedig egy tabletet is kapnak a részvevők.
A másik pálya, a Dare to Win pedig a fajfejlődés kérdéskörét járja körbe: egy kutató szobájába kerülnek a résztvevők, ahol az élet nagy rejtélyét kell megfejteniük, mindezt úgy, hogy a fajfejlődés legfontosabb vizsgálati elemeit teszik magukévá. Ebben a térben több száz állatpreparátum és geológiai kincs szolgál a játék alapjául.
S hogy a játékélményén és a környezet különlegességén túl mi az a plusz amiben a Knowland még más, mint társai? "Ezek edukatív jellegű szabadulószobák, amik hozzáadnak a résztvevőhöz és nemcsak az önfeledt szórakozás 60 percében, hanem utólag is lehet profitálni az ott látottakból/átéltekből."- foglalta össze a Knowland lényegét Andi.
Az elmúlt félévben a Természettudományi Múzeum rengeteg pozitív megerősítést, visszajelzést kapott azoktól, akik kipróbálták a Knowlandet, ami Gergőéket is arra ösztönözte, hogy újabb izgalmas kihívások elé állítsák magukat. Így született meg a Find the cloud, felhő alapú, egyedileg alakítható, nem helyhez kötött szabadulószoba kifejezetten cégeknek, amin akár 500 ember is részt tud venni egyszerre. Ezzel pedig lényegében egy új dimenzió nyílt meg a céges csapatépítők világában.
Andi és Gergő példájából tanulva tehát még nem késő beszállni a szabadulószoba-businessbe, de a kezdőtőkén túl mindenképpen valami szuper egyedi ötlettel kell előrukkolnia annak, aki hosszútávon gondolkozik, és maradandót szeretne alkotni. Szerencsére dohos, kihasználatlan pincéből még bőven akad a városban!
A cikk megjelenését támogatta a szobafogsag.hu!