Amióta léteznek mai értelemben vett munkahelyek, azóta ismerős jelenség, hogy valaki beteget jelent, holott valójában meccsre megy, esetleg kicsit korábban hazasurran délután a főnök tudta nélkül. A munkahelyi szabályok feszegetése és az, hogy az alkalmazottak nem mindig teljesen őszinték ebben, nem új jelenség.
Az utóbbi években azonban az ilyesféle trükközés új módszerei jelentek meg, ami komoly problémákat is jelezhet a vállalatok számára.
A csendes vakáció
Az egyik ilyen trend a „csendes vakációzás.” Ilyenkor az alkalmazottak úgy tesznek, mintha dolgoznának, ám valójában mással foglalkoznak, például utaznak, vagy személyes ügyeiket intézik. Egy 2024-es felmérés szerint az amerikai munkavállalók bő negyede úgy vesz ki szabadságot, hogy hivatalosan nem jelenti be, és harmaduk a nap során rendszeresen megmozgatja az egerét, hogy a cég rendszereiben úgy tűnjön, mintha gép előtt ülne.
A kávé-blokkolás
Bár a „csendes vakációzás” főleg a távmunkásokat érinti, valójában nem csak ők élnek ezzel a módszerrel. Egy 2023-as Owl Labs jelentés szerint a hibrid munkavállalók 58 százaléka választja rendszeresen a „kávé-blokkolást”, ami azt jelenti, hogy megjelennek az irodában, lehúzzák a beléptető kártyát, isznak egy kávét, beszélgetnek egy kicsit, talán beülnek egy-két meetingre, majd a délutáni dugó előtt távoznak.
A halk-hibrid
Szintén új trend, a „halk-hibrid”, amely a teljesen irodai vagy időszakos távmunkát lehetővé tevő munkahelyeken jelent meg. A halk-hibrid munkavállalók közvetlen vezetőik hallgatólagos jóváhagyásával gyakrabban dolgoznak otthonról, mint ahogy azt a hivatalos céges szabályzat engedélyezi. Így míg a felsővezetők azt hihetik, hogy az irodába való visszatérés zökkenőmentesen zajlik, valójában az alkalmazottaik még mindig távmunkát végeznek, anélkül, hogy a cégvezetés tudna róla.
Mi a baj?
Ha egyre több alkalmazott vesz ki titokban szabadságot, vagy dolgozik otthon, miközben irodai jelenlétet várnak el tőlük, akkor nyilvánvalóan a céges szabadságolási gyakorlattal és a home office szabályokkal van a gond, ugye? Nos, nem feltétlenül.
A probléma mélyebbre nyúlik. Gyakran még az olyan dolgozók is csendes vakációznak, akik pedig korlátlan szabadsággal rendelkeznek. A Social Science Research idei elemzése szerint a dolgozók sokszor azért nem veszik ki (az összes) szabadságukat, mert úgy érzik, a cégüknél azt tartják jó munkaerőnek, aki folyamatosan elérhető, és soha nincs távol.
Más szóval, a probléma nem a szabályokban rejlik, hanem a céges kultúrában.
Papíron hiába rugalmas és empatikus a vállalat, ha a dolgozók a való életben nem merik kivenni az összes nekik járó napot, és rettegnek mellőzni a munkahelyi levelezést a nyaralásuk alatt.
Egy idei kutatás szerint ötből négy amerikai alkalmazott nem használja ki az összes szabadságát, és 86 százalékuk naponta többször is ellenőrzi a főnöke e-mailjeit szabadság alatt. Több mint a felük vett már fel munkával kapcsolatos hívást vakáció közben, és közel a felük bűntudatot érez, amikor szabadságra megy. Ez különösen annak a tükrében durva, hogy az amerikai dolgozók szűk felének évente tíz vagy még annál is kevesebb fizetett szabadnapja van.
Ha állást keresel, vagy váltanál, talán épp a nagyobb rugalmasság jegyében, nézz szét a jobinf.hu-n, ahol több ezer állás pörög naponta és találd meg a számodra leginkább megfelelőt! Használd a szűrőket a bal oldalon, illetve töltsd fel adataidat ide, hogy még pontosabb találatokat kaphass a hírlevélben!