Alig hogy életbe lépett az új E-ING ingatlan-nyilvántartási rendszer, máris módosítják a szabályokat! A kormány gyorsan belátta, hogy a frissen bevezetett digitális rendszer nem minden ponton működik zökkenőmentesen, ezért változtatásokat tervez – de vajon segít-e ez a lakásvásárlóknak és ingatlantulajdonosoknak?
Mi változik máris? Íme a legnagyobb fordulatok!
- Többé nem kell minden érintett hozzájárulása bizonyos jogok bejegyzéséhez! (Vajon ez könnyítés vagy kiskapu?)
- Megszűnik a felfüggesztési eljárás bizonyos ingatlanjogi kérelmek esetében – de ezzel megnőhet a visszaélések kockázata?
- Bírósági és cégbírósági határozatok benyújtásánál átmeneti könnyítések lépnek életbe, hogy elkerüljék az ügyintézési káoszt.
Lakást, házat vásárolnál? Nézz szét az Ingatlantájolón!
Miért lett ez ilyen sürgős?
A digitális ingatlan-nyilvántartás célja, hogy gyorsabb és átláthatóbb ügyintézést biztosítson, de a rendszer már az első heteiben problémákba ütközött. Az ingatlanpiaci szereplők és ügyvédek túl bonyolultnak és drágának tartják az új szabályokat, ezért a kormány most kénytelen változtatni.
A hitelből vásárlók pórul járhatnak?
Az egyik legnagyobb változás a tulajdonjog-fenntartáshoz kapcsolódó vevői jog, ami a korábbi függőben tartás rendszerét váltja fel. Ez megdrágíthatja a hitelből vásárlást, mivel a bank jelzálogjogát először be kell jegyezni, és csak utána lehet kérni a tulajdonjog bejegyzését – külön eljárásban, külön költséggel!
️ Új építésű lakásoknál is lesznek meglepetések!
A változások az új lakások piacát is érintik:
➡️ A jövőbeli épületre vonatkozó vevői jog elvileg öt évig védelmet nyújt az eladás és megterhelés ellen, de még mindig nem világos, hogy a későbbiekben ez zökkenőmentesen átalakulhat-e tulajdonjoggá.
Az ügyvédek is pórul járhatnak?
⚖️ Az új rendszerben az ügyvédeknek külön jogosultságot kell szerezniük az ingatlan-nyilvántartási ügyintézéshez! Ez azt jelenti, hogy képzéseken és vizsgákon kell részt venniük, plusz külön felelősségbiztosítást is kell kötniük – ami újabb költségeket és akadályokat jelenthet a szakmának.
Korábban kötelező lett volna a digitális hitelesítés minden ügyfél számára, de a módosítások lehetővé tették, hogy az ügyvédek továbbra is papíralapú aláírásokat töltsenek fel elektronikusan.
Mi lesz a lakásvásárlókkal és tulajdonosokkal?
- Drágább ügyintézés? – A többszörös bejegyzési eljárások miatt a lakásvásárlók plusz költségekkel számolhatnak.
- Hosszabb átfutási idők? – Bár az E-ING rendszer célja a gyorsítás, az átmeneti időszakban még mindig akadozhat az ügyintézés.
- Kevesebb papír, több digitális ügyintézés? – A teljes digitális átállás csak 2025 szeptemberére valósulhat meg, addig a papíralapú rendszer is él.
Eladnád az ingatlanod? Add fel hirdetésed még ma!
Mit hoz a jövő? Jönnek még újabb módosítások?
A kérdés az, hogy ezek a módosítások valóban megoldják-e a problémákat, vagy csak újabb bonyodalmakat hoznak az ingatlanpiacon. Egy biztos: az E-ING rendszer bevezetése korántsem zökkenőmentes, és a következő hónapokban még több változásra lehet számítani!