Ki tud profi módon segíteni egy lakás kiadásában? (Tippek a videóban is!)

Kiadná a lakását, de nem szeretne a lakás mellé “járó” bérlőkezelés minden nyűgével bajlódni? Nincs ezzel egyedül! Megoldásként keressen egy hozzáértő lakáskezelő céget, de legyen tudatos, és a piaci szereplők közül körültekintő módszerekkel válassza ki a legjobb szolgáltatást nyújtó vállalkozást.

Egyre többen fektetnek ingatlanba, és egyre többen adnak ki lakásokat, ezzel párhuzamosan pedig nő azon bérbeadók száma, akik szerint nem is olyan egyszerű feladat egy ingatlan bérbe adása.

Jó hír, hogy van, aki segítsen, de csak professzionális lakáskezelőre szabad rábízni a lakásunk kiadásának teljes folyamatát. Ha pedig már eldöntöttük, hogy cégre bízzuk az ügyintézést, már csak annyi a dolgunk, hogy találjunk egy tapasztalt és megbízható lakáskezelőt. Ki gondolná, hogy sajnos ez sem sokkal egyszerűbb feladat, mint jó bérlőt találni.

Az egyik vezető piaci szereplő, a több mint 500 lakást kezelő NYOLCAS.COM munkatársai vették a fáradtságot és összegyűjtötték (egy videóban is, és ebben a cikkben lentebb, írásban is), mire érdemes figyelnie egy lakás tulajdonosnak, ha ingatlankezelő cég segítségét kívánja igénybe venni.

Nézzük részletesen, írásos formában is a javaslataikat:

1, A lakáskezelő partner leinformálása:

Olvassa át alaposan a kiválasztott cég weboldalán található információkat, így például, hogy a lakáskezelő céget mikor alapították, hány fő dolgozik ott, milyen a tulajdonosi háttér, és hogy milyen cégformában működik: Kft. vagy csupán kezdő egyéni vállalkozó. Ezek felderítésére javasoljuk az e-cégjegyzék, céginfó és e-beszámoló oldalakat.

A fentieken túl olvasson netes véleményeket, például a Google vagy a Reddit révén. A Google értékeléseknél a 4,4 – 4,8 közti az ideális pontszám, de sajnos legalább 100 pontozó kell ahhoz, hogy releváns legyen az értékelés.
Az sem mellékes, hogy van-e a cégnek sajtómegjelenése, illetve, hogy a Facebookon, a YouTube-on és egyéb közösségi média felületeken milyen megjelenéseket tesz közzé. Sűrűn posztolnak-e, tehát ténylegesen zajlik a munka, illetve van-e olyan tartalom, ami pl. a gyakorlati, jogi, adózási tudásukat támasztja alá.

Természetesen minél több lakást kezel egy ingatlankezelő, feltételezhetően annál nagyobb a tapasztalatuk is, így nem lényegtelen kérdés: hány lakást kezel az általunk kiszemelt iroda?

 

2, Díjak és költségek összehasonlítása

Ha a fentiek alapján rendben van a partner, akkor jöhet a szolgáltatások díjainak összevetése. Itt azonban legyen kifejezetten óvatos! Ha X hónapig ingyenes szolgáltatásokkal csábítják, akkor a cserébe kért hűségidő az ügyfél részére általában nem előnyös elköteleződést szokott jelenteni.

Milyen díjakat érdemes tehát megvizsgálni?

– Lakáskezelés díja (a piaci sztenderd a bérleti díj 10%-a, de nem mindegy, hogy bruttó vagy nettó összeg)
– Bérlőközvetítés díja (1 havi bérleti díjnak megfelelő összeg vagy 1 havi+ÁFA?)
– Van a bérleti szerződésnek hosszabbítási díja? (1 év után ismét 1 havit kell fizetni vagy díjmentes a hosszabbodás?)
– Mikor kell rendezni a lakáskezelési díjat? (előre vagy utólag, hiszen a munka elvégzését követően utólag fizetni a szolgáltatásért mégiscsak szimpatikusabb…)
– Adnak-e kedvezményt? (Mint már írtuk, ez inkább gyanúra adhat okot, tehát vigyázzunk vele)

3, Tesztelje az ügyfélszolgálatot!

– Vegye fel a kapcsolatot telefonon és elektronikusan is (e-mail vagy webes kontakt felület)
– Tegyen fel nehezebb, akár a szerződésekkel kapcsolatos jogi kérdéseket (szóban és írásban). Túráztassa meg rendesen a munkatársakat, hiszen ezzel tudja lemérni, hogy tényleg felkészült csapatról van-e szó.

Az eredmény pedig könnyen „kiértékelhető”, hiszen elég, ha megnézzük, mennyi időn belül válaszolnak, illetve milyen az első benyomás. Például profik, kedvesek, segítőkészek-e a munkatársak, illetve jól kommunikálnak és megfelelő-e a helyesírásuk. Ismerik-e fejből a saját szerződéseiket és az azzal kapcsolatban feltett kérdéseinkre tudnak-e szakszerű választ adni.

4, Mielőtt aláírjuk a szerződést és elköteleződünk! Avagy: mire figyeljünk oda szerződéskötés előtt?

– Kérdés, hogy van-e szabad kapacitásuk? (hiszen van, akinek nincs, mivel egyéni vállalkozó és fizikális korláttal rendelkezik, vagy egyszerűen nem jól szervezett csapatról van szó)
– Járjunk utána, hogy elérjük-e őket az első megkeresésnél (mivel, ha már az elején új ügyfélként sem érjük el őket, akkor mi várható később?!)
– Biztosítanak lehetőséget személyes/telefonos/online konzultációra? (vegyük igénybe, teszteljük őket!)
– Van lehetőség előzetes bérleti díjbecslést kérni? (éljünk a lehetőséggel!)
– Szerződéskötés előtt személyesen is felmérik a kiadó lakást? (máskülönben honnan tudnák, hogy mit kell kiadni és mennyiért?! ráadásul sokan ellustálkodják a helyszíni felmérést, és kényelmességből inkább az irodába csábítják be az ügyfelet – komolytalan!)
– Küldenek előre szerződésmintákat? (megbízási- és bérleti szerződésekre gondolunk, hogy előre tájékozódhassunk és kiszűrhessük a számunka előnytelen „apróbetűs és csillagos” részeket)
– Erőlteti a cég a hűségidőt? (hiszen mi van, ha az első hónap után nem vagyunk megelégedve a szolgáltatással?! akkor szerződésbontás esetén kötbért kell fizetnünk – ez pedig minden, csak nem előnyös számunkra)

5, Mire érdemes mindezeken felül figyelni a lakáskezelő partner kiválasztásánál?

– Biztosítanak műszaki ügyeletet az év 365 napján? (hiszen enélkül a bérlők lesznek elégedetlenek és az 1 év lejártát követően nem akarnak majd hosszabbítani)
– Közjegyzői okirattal kapcsolatban mi a cég álláspontja? (az a jó, ha közokirat pártiak)
– Végeznek-e rendszeres lakásellenőrzést? (máskülönben mi a garancia a lelakás megelőzésére? Ne dőljünk be egyből, hanem kérjünk bizonyítékot, hogy ténylegesen zajlik a lakások rendszeres ellenőrzésre)
– Van-e lehetőség több munkatársat is megismerni? (ha igen, úgy jobban kiismerhetjük a cég személyiségét, hogy ne egy ügyintéző személyétől függjünk)
– Magyar vagy külföldi tulajdonosokra szakosodott a cég?

Mivel a magyar tulajdonosok a lakáskiadási rémtörténetek miatt jobban féltik a lakásukat, így itthonról sokkal erősebb kontroll alatt, mondhatni „rövid pórázon” tartják a lakáskezelő cég munkatársait is, ez pedig automatikusan kikényszeríti a magasabb szolgáltatási színvonalat.

Gondoljunk csak bele…

A külföldi tulajdonosok aligha fognak eljönni a bérleti szerződéskötésre, hogy megismerjék a bérlőjüket. Nem fognak ideutazni, hogy menet közben a saját szemükkel ellenőrizzék le a lakásukat, ráadásul akkor sem fognak tudni bemenni a lakáskezelő cég irodájába, ha adott esetben szerződött és fizető ügyfélként nem érik el a cég munkatársait. Ez pedig akarva akaratlanul elkényelmesíti a lakáskezelő munkatársakat.

Ha pedig bekövetkezik a legrosszabb és elégedetlenné válik az ügyfél, úgy vidékről vagy külföldről igen nehéz lesz bármilyen érdeket érvényesíteni. Tehát ezért is fontos, hogy még szerződéskötés előtt ne sajnáljuk az időnket és tegyünk meg mindent a megfelelő partner tudatos kiválasztása érdekében.

Ebben az esetben hosszútávon fogunk jól járni, mivel az együttműködés elejétől kezdve nyugodtan hátra dőlhetünk, és a fotelből élvezhetjük a lakáskiadásból származó passzív jövedelmünket.

+1 tipp: Figyeljen oda rá, hogy kinél lesz a kaució!

Ugyanis nem mindegy, hogy a lakáskezelő cég ül rá a bérlő által megfizetett 2 havi összegre, vagy a tulajdonoshoz kerül. Azért előnyösebb, ha hozzánk kerül a pénz, hiszen így legalább lesz némi biztosíték és kontroll a kezünkben, illetve a lakáskezelő cég nem fog tudni sáfárkodni a minket illető pénzzel.

 

 

A tanácsadó írás a Nyolcas.com lakáskezelő támogatásával készült.

Ajánlott ingatlanok

© 2024 (v2.202102)