Az internet tele van meghirdetett állásokkal, mégis, aki munkát keres, gyakran érzi úgy, hogy nincsenek elérhető pozíciók. A munkaerőpiacot alaposan megvizsgáló szakemberek szerint a pályázók megérzése nagyon is helyes, számos felület ugyanis “szellemállásokkal” van tele: olyan pozíciókkal, amiket ugyan meghirdetnek a cégek, ám eszük ágában sincs betölteni őket.
Ez a jelenség különösen gyakori például a LinkedIn-en: közzétesznek egy hirdetést, arra több tucat - néha akár száznál is több - megfelelően kvalifikált jelentkező küldi be az önéletrajzát, ám a hirdetés csak nem tűnik el, hetekig, hónapokig változatlan formában elérhető.
De nem csak a közösségi médiában fordul elő ilyesmi, a szellemállások legalább ilyen gyakoriak a HR-esek szerint az olyan “offline” eseményeken is, mint a különféle állásbörzék, tehetség-vonzó napok. Ha egy cég szeretné megmutatni, milyen intenzíven bővül az üzlet, mivel tudná ezt jobban illusztrálni, mint azzal, ha úgy tűnik, egyszerűen nem győzik eléggé bővíteni a létszámot. Ám a valóságban a cél jobb esetben az, hogy begyűjtsenek egy csomó önéletrajzot, amik között talán a jövőben mazsoláznak majd, rossz esetben pedig valóban semmiről nem szól az egész, csak arról, hogy jobbnak mutassák magukat a valóságosnál.
Egy amerikai munkaerőpiaci kutatócég szerint az országban meghirdetett állások számának kevesebb mint felét teszi ki a tényleges új munkaerőfelvétel, vagyis legalább minden második álláshirdetés csak úgy “van”, eredményeképpen nem vesznek fel senkit sehova.
A megkérdezett céges döntéshozók 40 százaléka bevallotta, hogy rendszeresen tesznek közzé kamu álláshirdetéseket, csak azért, hogy úgy tűnjön, a cégnek nagyon jól megy. És egyharmaduk azt is elárulta, hogy a meghirdetett - ám soha be nem töltött pozíciók - másik célja az, hogy lecsillapítsák a magukat halálra dolgozó alkalmazottakat, akiket így folyton lehet azzal hitegetni, hogy előbb-utóbb bővül a csapat, és ezzel csökken majd a terhelés.
Egy másik elemzőcég 1000 fejvadász hirdetési portfóliójának sorsát elemezte hosszabb távon és azt állapították meg, hogy tízből hét hirdetés több mint egy hónapig fut, és tízből egy még fél év után is éles.
Amikor megkérdezték a fejvadászokat, miért van ez, mik ezek a soha el nem tűnő ajánlatok, azt a választ kapták, hogy a cégek “mindig nyitottak új emberek megismerésére”. Nem azért, mert keresnek valakit, hanem azért, mert egyszer, a távoli jövőben talán majd jól jön az illető valamilyen feladatra.
Különféle elemzések egymástól függetlenül arra a megállapításra jutottak, hogy a LinkedIn-en közzétett állások nagyjából egyharmada biztosan nem létezik, de a valós arány még rosszabb is lehet. Ez pedig elképesztő mennyiségű idő elpazarlását jelenti azoknak, akik bedőlnek ezeknek, komolyan veszik a hirdetést, és rendesen elkészített pályázatot adnak be.
Ha biztosra akarsz menni, hogy nem hiába fáradsz a jelentkezésekkel, hogy az álláshirdetések valósak, keress állást hazánk egyik legrégebbi állásgyűjtő oldalán, a
jobinfo.hu
-n, ahol megbízható forrásból származó álláslehetőségek között böngészhetsz.