Garázs, Te drága!

Egyre látványosabban nőnek a garázsok, terembeállók, sőt az udvari autóbeállók árai az utóbbi években a főváros belsőbb részein. A fő okot közel sem csak az infláció vagy a parkolási díjak eddig ingyenes részekre történő kiterjesztése jelentik… Bár már nem olcsók e helyek, a kisebb belépési összeg mellé még mindig nagyobb hozam társul. És az autóállomány további növekedése még szép értéknövekedési hozamot is előre jelezhet, tehát jó befektetés lehet egy garázs.

Sokan teszik fel a kérdést, hogy mi lehet a garázs árak kitartó emelkedésének hátterében? Manapság nem csak az említett inflációs nyomás vagy a fizetős parkolás terjedése jelenti. Két másik szempont is van, ha hosszabb trendet nézünk: a személyautók számának robbanásszerű növekedése, valamint az, hogy egy garázs kiadása ma sokkal magasabb nyereséget hozhat, mint egy átlagos méretű lakás bérbeadása. Ráadásul – tegyük hozzá – egy terembeálló, vagy akár egy garázs jóval könnyebben megvásárolható (nem kell hozzá 25-30 millió forintot sem összeszedni), egyszerűbben kiadható, továbbá a felújítás és karbantartás nyűgje, költsége is minimális. Mindezen előnyöket figyelembe véve pedig adódik a nyilvánvaló ötlet: fektessünk garázsba!

Íme a fővárosban jelenleg ELADÓ  garázsok

A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint tíz évvel ezelőtt Budapesten 565 ezer, Pest Megyében további 422 ezer személygépkocsi (és annak számító kisteherautó, furgon) futott, 2020-ra a fővárosi szám 690 ezerre a Pest Megyei állomány pedig 586 ezerre nőtt, ami mintegy 29 százalékos bővülést jelent!

Ez, bár alatta marad az országos 31,3 százalékos bővülésnek, mindenképpen döbbenetes szám. Miért? Mert ha csak a kis, vagy kompakt autók 4 méteres hosszával számolunk és csak a növekményt vesszük, akkor az újonnan forgalomba került 288 ezres autó többlet hatalmas szám. Ha csak a többletet szorosan egymás mögé állítanánk sorba, akkor 1152 kilométeres kocsisort kapnánk, ami a Kelenföldtől Siófokig tartó távolság  több mint tizenegyszerese!

Nem kíván befektetni, de garázst bérelne? Nézzen szét a megújult Ingatlantájoló.hu kiadó garázs kínálatában.

Mindeközben a Hungária körúton belüli fővárosi részek útjait, járdáit, garázsait és parkolóhelyeit 40-60, vagy éppen 100 évvel ezelőtti forgalmi terhelésre méretezték, amikor a saját autók száma ennek töredéke volt; így nyilvánvaló, hogy sem hétköznap munkaidőben, sem pedig a pénteki, szombati „buliidőben” nem lehet parkolóhelyet találni mondjuk a VI. és a VII. kerületekben, a romkocsmák, mozik, színházak és más szórakozóhelyek több kilométeres vonzáskörzetében.

Ahol pedig ki nem elégített kereslet van, ott bizony jó üzletek is kínálkoznak. Csakhogy e folyamatok már jóval a pandémia előtt kezdődtek, így mások is felfedezték a kézenfekvő lehetőséget. Így hát a garázsok ára már jó pár éve folyamatosan kúszik, sőt, ütemesen emelkedik felfelé, arányaiban, ütemében sok helyütt a lakásoknál is gyorsabban!

Ha megnézzük a mai helyzetet, akkor azt látjuk, hogy például a VII. kerület, ahol 10-15 éve még a parkolóhely-hiány fogalmát is csak a pályaudvarok vagy a szűk, belvárosias utcák környékén ismerték, mára gyakorlatilag megtelt. Például a Városligetnél az ingyen parkolható felvonulási tér fizetőssé tétele, majd beépítése a Thököly úttól egészen a Váci útig lehetetlenné tette a stresszmentes parkolást hétköznap napközben, miközben pedig a legolcsóbb beállóhely értékét a pár évvel ezelőtti 3-4 milliós szintről 6-7 millióra növelte. Ám ha a VI. vagy a VII. kerület belsőbb, V. kerülethez közeli részein keresgélünk, például a Király utca elején, az igencsak felkapott Gozsdu Udvar környékén, akkor számítsunk arra, hogy 9 millió alatt nem kapunk garázst.

És ez még nem minden: fontos az is, hogy az ingatlan-hirdetési portálokon alig-alig bukkannak fel ma már eladó garázsok a megfizethetőbb, értsd: 5-8 millió forint alatti árkategóriákban.

Íme a fővárosban frissen kiadó garázsok!

Az is igaz továbbá, hogy aki bérelni szeretne, az az előbb emlegetett VII. kerület szélén 20 ezer forint plusz 6-8 ezer forint rezsi alatti összegért nem fog teremgarázs beállót sem találni, a VI. kerületben pedig a belépő szint 25 ezer forint. Csakhogy a garázsoknál még inkább fontos az elhelyezkedés. Aki ugyanis minden munkanapra legalább egy ezrest kifizet egy garázsért (akkor is, ha éppen home office-ban dolgozik vagy szabadságon van), joggal várhatja el, hogy a munkahelye, vállalkozása legfeljebb 3-4 perces sétára legyen a garázsától, hiszen ellenkező esetben akár taxival is mehetne. Magyarán, aki garázst keres, annak igencsak meg van kötve a keze, már ami az elhelyezkedést illeti. Mindez pedig az – igen szerény kínálattal kombinálva – azt eredményezi, hogy egy igényes, döntéshozói pozícióban lévő, vagy vállalkozóként a belvárosban dolgozó, jó autóval közlekedő polgár kénytelen akár minimálisan 35-40 ezres díjjal is számolni.

Ez persze a másik oldalról – a befektetők szemszögéből – megint csak előny, hiszen egy 2-3 szobás pesti lakásnál ma elérhető 3-4 százalékos hozamszintnél legalább 30-50 százalékkal magasabb hozamot érhetünk el, méghozzá jóval-jóval kevesebb macerával és jóval kisebb befektetési összeg kockáztatásával.

Ha pedig azt nézzük, hogy tíz év alatt 30 százalékkal nőtt az autók száma, akkor feltételezhető, hogy a jól megválasztott, jó helyen lévő garázsok és autóbeállók értéknövekedése kellően magas lesz. Azaz közel sem csak a kiadási hozamot nyeri az, aki ma befektet. Kockázatot jelenthet persze az autómegosztás vagy akár az e-rollerek terjedése, továbbá az autóforgalom további erős városi korlátozása. De a várható haszonhoz képest ezek a kockázatok még ma sem túlzottan nagyok…

Garázst venne befektetési célra? Nézzen szét az eladó garázsok közt Ingatlantájoló.hu oldalon!


Mfor.hu legfrissebb cikkei

Már az uniós energiaellátást is veszélyeztethetik az orosz támadások

Már az uniós energiaellátást is veszélyeztethetik az orosz támadások

A Duna deltatorkolatát kevesebben keresik fel a korábban eltévedt rakéták miatt.

Az olimpia folyója Párizsban: szenny és terror?

Az olimpia folyója Párizsban: szenny és terror?

Vajon - ígéretéhez híven - úszik-e a Szajnában a francia elnök Emmanuel Macron?

Egyre valósznűbb, hogy hazánkban is felbukkan a csonttörő láz

Egyre valósznűbb, hogy hazánkban is felbukkan a csonttörő láz

A tigrisszúnyog a dengue-láz egyik fő terjesztője, és már elterjedt hazánkban, miközben egyre több a behurcolt eset.

© 2024 (v2.202102)