Az IQ nem minden, ha nem társul mellé EQ is, az vezető pozícióban bizony komoly problémát jelenthet. Az érzelmi intelligencia ugyanis az egyik legfontosabb készség, amire egy főnöknek szüksége van. Ha odafigyelsz arra, hogy egy-egy élesebb helyzetben hogyan kommunikál a főnököd (illetve hogyan kommunikálsz te főnökként), hamar felismerheted, hogy mi is a helyzet EQ terén.
Hosszú ideig az volt az uralkodó nézet, hogy a hatékony vezető kemény és szigorú, aki pedig érzelmekkel foglalkozik a munkahelyen, az gyenge és alkalmatlan főnöknek. Azonban a kutatások és a tapasztalatok rávilágítottak arra, hogy ez nagyon nem igaz, a legsikeresebb csapatok azok, ahol a vezető nemcsak magas IQ-val, de fejlett EQ-val is rendelkezik.
Mi az az érzelmi intelligencia?
Az EQ, azaz érzelmi intelligencia az a képesség, amellyel az emberek felismerik, megértik, kezelik és kifejezik saját és mások érzelmeit. Ez egy összetett készség, amely magában foglalja az önismeret, az önkontroll, a motiváció, az empátia és a szociális készségek területét.
Míg az IQ a kognitív képességek mérésére szolgál, az EQ az érzelmekhez való viszonyulás képességét méri. Alább mutatunk néhány példát arra, miket mond az, akinek ez a terület nem erőssége, holott így nem szabadna kommunikálnia egy vezetőnek.
1. Nem érdekelnek a kifogásaid, csak csináld meg a munkád!!
Az EQ-nulla főnökből hiányzik az empátia, nem mutat érdeklődést az alkalmazottak személyes életével vagy érzelmeivel kapcsolatban, nem képes beleérezni mások helyzetébe vagy érzéseibe. Ez pedig megmutatkozik abban is, hogyan reagál arra, ha egy beosztottja valamilyen okból nehéz helyzetbe kerül. Egy jó főnök képes különbséget tenni egy notórius lógós kolléga kamu kifogásai és egy megbízható munkatárs váratlanul beütő problémája között – és utóbbit igyekszik támogatni a megoldásban.
2. Fogd be a szád és csináld, amit mondok!
Az ilyen főnök nem képes jól kezelni a konfliktusokat, így vagy elkerüli azokat, vagy épp ellenkezőleg, túlzottan konfrontatív módon lép fel. Esetleg a két stratégiát kombinálva addig próbálja elkerülni a kínos szembenézést, amíg végleg a körmére nem ég egy ügy, amikor aztán duplán dühösen reagál, mert a saját frusztrációját is a beosztottjain vezeti le. Tipikus attitűdje az “Ez nem demokrácia, itt az van amit én mondok!” vagy az “Így döntöttem, és kész!”
3. Ha nem tetszik, kereshetsz másik munkát!
A szinte állandó türelmetlenség és irritáció szintén tipikus jele az alacsony érzelmi intelligenciának – különösen gyakran fordul elő érzelmileg felfokozott helyzetekben, amikor a főnök nem képes hatékonyan kezelni a stresszt, és ez robbanáshoz vezet. A fenyegetőzés, az erőből érvelés sosem jó vezetési stílus, de sajnos ez sokaknak nem világos.
4. Fogalmam sincs, miről beszélsz!
Jellemző tulajdonság az, hogy az ilyen főnök nem nyitott a visszajelzésekre. Már az ötleteket sem fogadja túl jól, a negatív visszajelzést viszont egyenesen gyűlöli. A legkisebb kritika elől is azonnal vagdalkozásba torkolló védekezőállásba menekül. Ráadásul mivel zsigerből hárítja annak gondolatát, hogy ő is hibázhat, nem gondolja végig a visszajelzéseket, így aztán nem is tanul belőlük.
Cserébe viszont ő sem tud ügyesen megfogalmazni kritikát, a negatív véleményét konstruktív javaslatok nélkül tálalja (Ez hülyeség! Nem jól dolgoztok!), ami demoralizáló a csapat számára.
Miért baj az, ha alacsony a főnök EQ-ja?
Az érzelmileg analfabéta vezetőről nem csupán az árulkodik, milyen mondatok hagyják el a száját. Tapasztalt HR-esek szerint elég megnézni egy-egy részleg hosszabb távú mutatóit és teljesítményét, és az alapján is meg lehet tippelni, melyik csapatot verte meg a sors egy ilyen főnökkel.
Magas fluktuáció
Az alacsony EQ-val rendelkező vezetők által vezetett csapatokban gyakran magas a fluktuáció. A beosztottak nem szívesen dolgoznak olyan vezetővel, aki nem érti meg őket, nem értékeli őket, és nem tudja őket segíteni a fejlődésükben. Ez nem csak szubjektíven rossz, magasabb költségekkel is jár a szervezet számára a folyamatos toborzás és a betanítás, a félbeszakadó projektek, döcögő folyamatok miatt.
Gyenge csapatdinamika
Egy alacsony EQ-jú vezető nehezen épít ki erős, összetartó csapatot, mivel nem képes hatékonyan kommunikálni és bizalmat építeni az alkalmazottak között. A csapattagok így kevésbé lesznek hajlandóak együttműködni, amitől nem csak a hangulat lesz rosszabb, hanem a produktivitás is.
Innováció és változáskezelés hiánya
Azok a vezetők, akik képesek érzelmileg támogatni és inspirálni a csapatukat, hajlamosabbak az innovációra és jobban kezelik a változásokat. Az alacsony EQ-jú vezetők gyakran ragaszkodnak a régi szokásaikhoz és elképzeléseikhez, és nehezen fogadják el az új ötleteket. Ez megakadályozza őket abban, hogy új lehetőségeket fedezzenek fel, és innovatív megoldásokat találjanak a problémákra. Ráadásul félnek a kudarctól, és ezért nem hajlandóak kockáztatni, a másokkal való együttműködés nehézsége, az empátia hiánya és a dühre való hajlamuk mind akadályozza őket abban, hogy észrevegyék, mikor van szükség változtatásokra.
Gyenge teljesítmény
Az alacsony EQ-val rendelkező vezetők által vezetett csapatok általában gyengébben teljesítenek, mint a magas EQ-val rendelkező vezetők által vezetett csapatok. Ez azért van, mert az alacsony EQ-val rendelkező vezetők nem tudnak hatékonyan kommunikálni, motiválni és koordinálni a csapataikat.
Az EQ fejleszthető
A jó hír az, hogy az érzelmi intelligencia fejleszthető. Ezért vezetőként fontos, hogy az illető felismerje a gyengeségeit, és lépéseket tegyen az EQ fejlesztése érdekében. Ez nemcsak a saját karriert mozdíthatja előre, de a vezető alá tartozó csapat és a szervezet sikeréhez is nagyban hozzájárulhat.
Ha éppen munkaerőre van szüksége, adja fel hirdetését ezen a héten hazánk egyik legrégebbi állásportálján, a jobinfo.hu-n, mert most kedvező árral és erős hirdetés-támogatási csomaggal várják az Ön megkeresését! A Normál csomagot most 55% kedvezménnyel, nettó 40.050 Ft-ért lehet elérni; a kuponról és a részletekről itt érdeklődhet!