Sok ingatlanirodának jelent újabb nyűgöt, hogy ismételten módosult az ügyfél-átvilágítási adatlap szerkezete. Ellenőrizze le, hogy Ön vajon a legújabb dokumentumot tölti?
(szakértő szerzőnk: Dr. Tóth Judit Lenke adatvédelmi szakjogász)
Szedjük is össze gyorsan milyen kötelezettsége van egy ingatlan értékesítőnek, ha a pénzmosási eljárás megfeleltetéséről beszélünk, ami jó ideje sajnos az ingatlanos szakmára is plusz adminisztrációs terhet ró.
Mintegy öt éve, 2017 óta és a pénzmosás elleni törvény (Pmt.) módosításokat követően számos teendője van egy ingatlanirodának, ha el akarja kerülni a bírságot.
Talán a legfontosabb új kötelezettségként jelent meg a tényleges tulajdonosi nyilvántartásból történő lekérdezés, melyet már jó pár hete, egészen pontosan 2022. szeptember elsejétől el kell végeznie a szolgáltatóknak.
Mit jelent a tényleges tulajdonos a Pmt. szerint?
A tényleges tulajdonos definiciója (38. szakasz)
1.)
az a természetes személy, aki jogi személyben vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetben közvetlenül vagy közvetve a szavazati jogok vagy a tulajdoni hányad legalább huszonöt százalékával rendelkezik,
vagy egyéb módon tényleges irányítást, ellenőrzést gyakorol a jogi személy vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet felett,
(akkor) ha a jogi személy vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet nem a szabályozott piacon jegyzett társaság, amelyre a közösségi jogi szabályozással vagy azzal egyenértékű nemzetközi előírásokkal összhangban lévő közzétételi követelmények vonatkoznak,
2.)
az a természetes személy, akinek megbízásából valamely ügyletet végrehajtanak, vagy aki egyéb módon tényleges irányítást, ellenőrzést gyakorol a természetes személy ügyfél tevékenysége felett
Erre a (harmadik) személyre minden ügyfél esetében rá kellet kérdezni eddig is, és ki is kellett tölteni az ügyfél-átvilágítási adatlap megfelelő II./1. Pontját, ami sok ingatlanosnak okozott fejtörést. a gyakorlatban.
Fontos!
Ám ma már nem elég lenyilatkoztatni az ügyfelet, meg is kell bizonyosodnia az értékesítést végző kollégának, hogy az adatok valóban megfelelőek és le is kell kérdezni (ellenőrizni) az ügyféladatokat.
Hogyan? Lekérdezéssel a tényleges tulajdonosi nyilvántartásból
A szabályozás szerint: a tényleges tulajdonosi nyilvántartásra van ehhez szükség.
A pénzügyi és egyéb szolgáltatók azonosítási feladatához kapcsolódó adatszolgáltatási háttér megteremtéséről és működtetéséről szóló 2021. évi XLIII. törvény (a továbbiakban: Afad-törvény) 3. § 14. pontjában meghatározott tényleges tulajdonosi nyilvántartásról van itt szó.
A Szolgáltató egyfelől tehát köteles a tényleges tulajdonos személyazonosságára vonatkozó adat ellenőrzésére a részére bemutatott okirat, nyilvánosan hozzáférhető nyilvántartás, vagy más olyan nyilvántartás alapján, amelynek kezelőjétől törvény alapján adatigénylésre jogosult.
A Szolgáltató továbbá jogosult a lekérdezésre a tényleges tulajdonosi nyilvántartásból, amennyiben korábban a kijelölt személy adatait leadta a pénzügyi információs egység részére.
Eljárás a céges ingatlanvásárlók esetén
Természetesen most is regisztrálni kell az ingatlant vásárló cégeket az úgynevezett AFADREG adatlappal.
Az Általános Nyomtatványkitöltő Keretrendszerben kell kitölteni és megküldeni a NAV ÁNYK nyomtatványok befogadása céljából létesített Hivatali Kapujára gazdasági társaságok esetében Cégkapun, egyéni vállalkozók esetében Ügyfélkapun keresztül.
A tényleges tulajdonosi nyilvántartás internetes elérhetősége:
A lekérdező személy a Központi Azonosítási Ügynök (KAÜ) szolgáltatáson keresztül tud belépni a tényleges tulajdonosi nyilvántartásba.
Mi a teendő, ha az ügyfél-minősétés nem „tiszta”?
Amennyiben az ügyfél a tényleges tulajdonosi nyilvántartásban tárolt adatok alapján megbízhatatlan minősítésű, úgy az ügyfél automatikusan magas kockázati minősítést kap, így rá el kell végezni a magas kockázati besorolású lépéseket, úgy mint forrásigazolás bekérése, megerősített eljárás vagy kijelölt személy jóváhagyása.
Amennyiben az ügyfél a tényleges tulajdonosi nyilvántartásban tárolt adatok alapján bizonytalan minősítésű, úgy az ingatlanértékesítő a tényleges tulajdonos személyének igazolása céljából mindenképpen okirati bizonyítékot is kér az ügyfél képviseletében eljáró személytől az ügyfél-átvilágítás során.
Összetett, bonyolult cégtulajdonosi struktúra esetében, illetve, ha kétség merül fel a tényleges tulajdonos kilétével kapcsolatban a Szolgáltató ügyfelénél, a Szolgáltató a tényleges tulajdonosi nyilvántartásban elvégzi az ügyfél vonatkozásában a lekérdezést.
Ám a tényleges tulajdonosi nyilvántartásból történő lekérdezés abban az esetben is szükséges, ha a Szolgáltató a tényleges tulajdonos adatait az ügyfél képviselője nyilatkoztatásának mellőzésével rögzíti.
Más esetben a tényleges tulajdonosi nyilvántartásban a lekérdezés opcionális, de jelölni kell az ügyfél-átvilágítási adatlapon.
Összegzésül tehát érdemes szakembert fogadni, felkereshetik közvetlenül e cikkünk szakértő szerzőjét, Dr. Tóth Judit Lenke adatvédelmi szakjogászt is.
Továbbá töltsék le a legújabb ügyfél-átvilágítási adatlapot a https://penzmosasinfo.hu/ oldalról.
Mi történjen, ha eltérést találunk a nyilvántartás és a nyilatkozat(ok) között?
Ha a Szolgáltató az üzleti kapcsolat létesítése vagy a monitoring tevékenység során végzett ügyfél-átvilágítás alkalmával a tényleges tulajdonosi nyilvántartásban tárolt adatoktól – a tényleges tulajdonosi viszonyokat érintő – érdemben eltérő adatot rögzít, ezt 5 munkanapon belül kell jeleznie a nyilvántartó szervnek, úgynevezett eltérési jelzés formájában.
A Szolgáltató az eltérésjelzésben közli az általa rögzített tényleges tulajdonosi adatokat és az adatrögzítés időpontját.
A Szolgáltató az eltérésjelzést követően ugyanarra a tényleges tulajdonosi adatra vonatkozó eltérésről 30 napon belül nem küldhet jelzést.
Az eltérésjelzések megtételéhez külön formanyomtatvány (TTNYELT) került kialakításra, amelynek internetes elérhetősége a következő:
https://nav.gov.hu/pfile/file?path=/penzmosas/nav_ttnyelt_1_0.jar.zip
A tényleges tulajdonosi nyilvántartás, valamint az AFADREG adatlap beküldéséhez további segítség és információ az alábbi internetes elérhetőségen található:
https://nav.gov.hu/penzmosas/kerdesek-es-valaszok